sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

אותו הילד . הורים במצבים אלו חווים את מערכת החינוך כאטומה ושרירותית , מורים במצבים אלו חווים את ההורים ככוחניים ואנוכיים . ה . התמשכות ההליכים המשפטיים גורמת לפעמים לחבלה ממשית ביחסי היומיום של הורים מול בית הספר של ילדיהם וצוות ההוראה . ו . הליכים משפטיים הם יקרים ותובעניים והנגישות אליהם אינה שוויונית . ז . פסק הדין , שבו יהיה צד ״זוכה״ וצד ״מפסיד״ , אינו מסיים את חוסר האמון והקרע בין הצדדים , שחייבים להמשיך בקשר אחרי שהחלטת בית המשפט נכפתה עליהם . בשל מצבם של דיני החינוך בישראל , שהחקיקה בהם מיושנת , כללית ומועטה , מעוגנים הכללים המחייבים בנושאי החינוך בנהלים והנחיות פנימיות של משרד החינוך ( ואף הם אינם עוסקים בכל העניינים המחייבים הסדרה . ( זאת ועוד , מפאת העדרה של חוקה , סכסוכים משפטיים הנסבים על החלטות של בית ספר או רשויות החינוך לובשים לרוב צורה של סכסוך מינהלי . הבירור המשפטי השכיח עוסק יותר בפרוצדורות ובקיום תקין של נהלים ופחות בזכויות חוקתיות . לרשות בתי המשפט עומדים אפוא מעט כלים להכריע במחלוקות ככל שהדין אינו מפורט , ויש קושי לקבוע אם מדובר בזכות נטענת ספציפית שהופרה או שמא בחובה נטענת ספציפית שלא קוימה . מסיבה זו , קשה יותר לנהל מאבק משפטי על המקרים הפרטניים והנטייה היא לתרגם אותם לעילות בג״ציות ( כמו : חוסר שוויון , אפליה , פגיעה בחירויות יסוד , סבירות , מידתיות וכיוצא באלה . ( מ ִ נגד , סכסוכים רבים בחינוך ינבטו על רקע התחושה שזכויותיו של ילד נפגעו , אך ינוהלו כמאבק על מינהל תקין . החקיקה הדלה מביאה לכך שבאופן מעשי בית המשפט מוגבל הן באופן בדיקת התביעה והן בהיקף הסעדים שבסמכותו להעניק . כשאין בחוק פירוט – מעבר לעניינים שצוינו לעיל – בעניין חובות , זכויות ואחריות של ההורים ושל רשויות החינוך , קשה להכריע אם הצדדים מילאו את הנדרש מהם , אם הופרה זכות כלשהי , אם ניתן לחייב צד כלשהו לפעול בדרך מסוימת וכיוצא באלה . הכלים המשפטיים שיש לבית המשפט הם כלי הבדיקה הבג״ציים כמו סבירות , מידתיות ושוויון . כלים אלה אינם מספקים פתרון הולם לכל סוגי המחלוקות ולחילוקי הדעות הספציפיים המתעוררים ביחסי ההורים עם בית הספר . הסוגים והנושאים השונים של מחלוקות בין הורים ומערכת החינוך המחלוקות בין ההורים ומערכת החינוך מופיעות במגוון רחב של נושאים ומצבים . ניתן להבחין באופן גס בין סוגים שונים של מחלוקות : א . מחלוקות עקרוניות הקשורות בהחלטות מדיניות מרכזית , שהן מעשה שלטוני , למשל : חלוקה לאזורי רישום , פתיחת בית ספר ייחודי , הקצאת תקציבים וכד׳ . ב . מחלוקות פרטניות הנוגעות לתלמיד מסוים במוסד חינוכי מסוים , או אופן הפעלת המדיניות בעניינו של בית ספר מסוים או תלמיד מסוים . ג . מחלוקות שעניינן לב השיתוף ואופן שיתוף ההורים בנעשה בבית הספר , מידת ההתחשבות או ההתערבות של בית הספר בתרבות ובמסורת המשפחתית , פעילות ההורים בתוך בית הספר וכד׳ . ד . מחלוקות בדבר תכניות לימודים , העשרה , טיולים וכד׳ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help