sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

סיכום צרכיו של המתבגר לאחר שפירטנו שינויים עיקריים העוברים על המתבגר וסביבתו ויש להם השלכות לתחום העיסוק של מסמך זה , נעבור כעת לבחון את משמעות השינויים הללו לצורכי המתבגר באופן כללי וכן לצרכים שיש לו מהמערכת המשפחתית , מהמערכת הבית ספרית ומהקשר בין שתי המערכות האלה . . 1 תמיכה בפיתוח עצמאות : ( Scaffolding Independence ) בגיל ההתבגרות מתרחש מעבר משמעותי בין התלות הכמעט מוחלטת של ילדים במבוגרים ובין העצמאות הכמעט מוחלטת של בוגרים צעירים . גיל ההתבגרות כרוך לכן בבנייה הדרגתית של היכולת להיות עצמאי ואחראי . לפיכך צורך מרכזי של המתבגר מסביבתו הוא שיתאפשר לו להיות עצמאי יותר . ( Hill , 2011 ; Hill & Tyson , 2009 ) הצעיר המתבגר צריך ( ודורש ) שיתאפשר לו להחליט בעצמו , לזכות בחופש מהחלטות של אחרים ולעצב את דעותיו , התנהגותו והחלטותיו בעצמו . ( Steinberg & Morris , 2001 ) . 2 פיקוח וניטור : ( Monitoring ) את הבסיס לעצמאות שתואר בפסקה הקודמת חשוב לבנות באופן הדרגתי , הן משום שלהחלטות שמתקבלות בגיל זה עשויות להיות השלכות הרות גורל על המשך החיים , והן משום שכישלון בקבלת החלטות עצמאית עלול לפגוע בביטחונו של המתבגר ובאומץ הלב שיפגין כשימשיך לבנות את עצמאותו . באותה מידה שהמתבגר זקוק לחופש , בכלל זה החופש לעשות טעויות , הוא זקוק גם לביטחון שיש לו ״גב״ , לוודאות שיש מי שמשגיח עליו ושיבוא לעזרתו אם ייכשל או יזדקק לעזרה . מדובר באיזון עדין : חשוב שההשגחה לא תיצור אצל המתבגר רושם שלא נותנים בו אמון או שמצפים שייכשל , אך במקביל תיתן לו את הביטחון להחליט ולהעז Lohman &) . ( Matjasko , 2009 . 3 קבלת החלטות - לשתף , לאפשר ולתרגל : מעבר משמעותי נוסף ( אם כי לא נפרד מהמעבר לאוטונומיה ועצמאות ) בין הילדות לבגרות הוא המעבר מציות להחלטות של המבוגרים - לקבלת החלטות עצמאית . כפי שראינו לעיל , בגיל ההתבגרות מתפתחת היכולת להחליט בצורה מושכלת , עקבית והגיונית , אך יכולת זו דורשת תנאים מסוימים . במצבי עוררות רגשית גבוהה , או כשהתועלת היא מיידית והנזק הוא בטווח הארוך , קשה למתבגרים לקבל החלטות טובות . המתבגר זקוק לסביבה בריאה שבה יוכל לקבל החלטות או להיות שותף לתהליך קבלת ההחלטות בנושאים הקשורים אליו ומשפיעים עליו . תרגול בקבלת החלטות ובחשיבה מושכלת יסייעו למתבגר לראות את ההשלכות והתוצאות של החלטותיו . ( Lohman & Matjasko , 2009 ) . 4 עידוד וביטחון בבניית זהות : המשימה המרכזית השנייה ש״מוטלת״ על המתבגר ( בד בבד עם התפתחות היכולת לחשיבה מופשטת ) היא לבנות לעצמו זהות , לברר איזה אדם הוא מעוניין ויכול להיות ולאיזו קבוצה הוא מעוניין להשתייך . לשם כך המתבגר זקוק לסביבה שבה יוכל לחוות , באופן בטוח יחסית , זהויות שונות והשתייכויות שונות . לעתים הוא

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help