sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

ניתוח של הסקירה הספרותית : למרות ההבדלים בין גישות החוקרים והגדרותיהם השונות , ניתן להבחין בשלושה צירים מרכזיים שעליהם מיקמו החוקרים השונים את סוגי המעורבות : המערכת שאליה מכוונת המעורבות : הבחנה אחת שנעשתה קשורה למערכת שהמעורבות מנסה לשנות ולהשפיע עליה . המעורבות עשויה להיות מכוונת לשינוי במערכת הביתית ( כמו במקרה של עזרה בשיעורי בית או יצירת אווירה תומכת לימודים בבית , ( מכוונת לשינוי המערכת הבית ספרית ( כמו במקרה של התנדבות לפעילויות בית ספריות , ( או לשינוי בקשר בין שתי המערכות הללו ( למשל תכניות שמטרתן להגביר את האמון בין ההורים למורים או לקדם את ההבנה של המורים לתרבות ההורים . ( יוזם המעורבות : ציר נוסף שעליו ניתן למקם את הדרכים השונות שבהן הורים מעורבים בחינוך מתייחס לגורם שיוזם את הקשר שבין ההורים לבית הספר . במקרה זה יש הבחנה בין מעורבות שההורים יוזמים , לבין כזו שיוזמים המורים ובה ההורים הם גורם פסיבי – משתתפים או צופים . במקרה של הורים יוזמים , טווח הפעילות מגוון ויכול לנוע ברצף מקשר עם המורה על מנת למנוע בעיות אפשריות , ועד להשתתפות יזומה בפעולות קולקטיביות של הורים ( למשל ועדי הורים ) על מנת להשפיע על המערכת ברמת המדיניות ועל תהליך קבלת ההחלטות בבית הספר . דוגמאות ליוזמות של מורים עשויות להיות ביקורי בית אצל ההורים , הזמנת ההורים לשיחה בבית הספר או תכניות התערבות אצל המשפחה מצד בית הספר . אפשרות נוספת היא כמובן יזמה משותפת להורים ולמערכת , למשל כינון ועד הורים בתמיכת המערכת והמנהל . מטרת המעורבות : ציר שלישי שעליו נעים סוגי המעורבות שצוינו בספרות מתאר את מטרת המעורבות – מה אמורה המעורבות לתרום או לשנות . מעורבות ההורים עשויה להיות מכוונת לשינוי לימודי או חינוכי שיתרום להישגים הלימודיים . היא עשויה להיות מכוונת לשינויים מבניים ( Structure ) כמו הקדשת זמן ומקום לשיעורי הבית בבית או לשינוי במבנה שעות הלימוד בבית הספר . לבסוף , היא עשויה להיות מכוונת לשינויים רגשיים או חברתיים , כגון להגברת מעורבותו של הילד בבית הספר School ) ( involvement או להתמודדות עם בעיות התנהגות . יש לציין כי הכוונה כאן היא למטרה המיידית של המעורבות , גם אם מטרה זו היא כלי להשגת מטרה אחרת . במילים אחרות , אם המעורבות מכוונת להשפיע על מדד רגשי רק על מנת לשפר , בסופו של דבר , מדד חברתי , עדיין נסווג את מטרת המעורבות כרגשית . אם לדוגמה ההורים מעוניינים לקדם מעורבות בבית הספר רק על מנת לקדם הישגים , עדיין יהיה מדובר במטרה רגשית ולא לימודית . בחינה של הצירים הללו לאור המודל האקולוגי ( שהוצג בחלק א׳ ) תראה כי הציר הראשון , המתאר את המערכת שאליה מכוונת המעורבות , משתלב היטב במודל . לפי המודל האקולוגי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help