sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

שימוש במערכות לניהול למידה במוסדות חינוך אינו מיועד רק למטרות הוראה-למידה , שתיאורן רווח במחקר ; חלק מן המערכות המקוונות מתפקד כערוץ חדש לאינטראקציה ותקשורת ( בלאו והמאירי , . ( Georgouli , Skalkidis & Guerreiro , 2008 ; 2010 מערכת משו״ב כוללת שני רכיבים : משו״ב מורים , שבאמצעותו מתקיימות , במעגל סגור , כל האינטראקציות בקרב עובדי ההוראה , ומשו״ב משפחות , המאפשר גישה של תלמידים והוריהם לנתוני התלמיד ומאפשר תקשורת בין משפחות התלמידים לבין צוות ההוראה . ממחקרים שנעשו על השימוש במערכת עולה כי יש הבדלים בין התלמידים ובין ההורים במידת השימוש בה . במחקר אורך בן שלוש שנים נמצא ששכיחות השימוש שעושים התלמידים במערכת מושפעת מאוד מן הכמות של עדכוני המידע שעושים המורות והמורים . למעשה נמצא שמספר התלמידים שהתמידו והמשיכו להיכנס למערכת המקוונת לאורך כל שלוש השנים שבמהלכן נערך המחקר היה גדול פי 3 . 5 בקרב תלמידים של מורים שהזינו נתונים יומיומיים רבים , בהשוואה לתלמידי מורים שהזינו נתונים מעטים . ( Blau & Hameiri , 2011 ) מחקר אחר מצא שמידת הפעילות של תלמידים והורים קשורה אף היא לשכיחות עדכון הנתונים שמבצע המורה . הזנה מרובה של נתונים למערכת על ידי עובדי הוראה הגבירה את האינטראקטיביות בקרב משפחות – עלה מספר הכניסות של תלמידים , אימהות ואבות . עם זאת , בדומה למחקרים קודמים על מעורבות הורית בסביבה המסורתית , נמצאו גם במחקר הנוכחי הבדלים מגדריים בדפוסי המעורבות ההורית . בהשוואה לאבות , אימהות נכנסו למערכת המקוונת בשכיחות גבוהה פי שניים , אימצו את הטכנולוגיה בקצב מהיר יותר ואף ידעו לנצל במידה רבה יותר את נכונותם של מורים להשקיע בהזנת נתונים יומיומיים , כדי להתעדכן בענייני ילדיהן Blau &) . ( Hameiri , 2012 ההבדלים המגדריים האלה משתקפים גם במערכת משו״ב , בין אם הכניסות הן דרך מערכת של מחשבים ובין אם הן מבוצעות באמצעות מכשירים סלולריים Blau )& . ( Hameiri , 2012 מהמחקר הקיים ניתן להסיק שמערכת משו״ב היא מערכת שבה מתקיימת בפועל תקשורת בין הורים , מורים ותלמידים . התקשורת מתבססת על דיווח עובדי הוראה למערכת דיגיטלית של פרטים על התלמיד , על ציונים ונוכחות למשל . לעובדי הוראה , לתלמיד ולהוריו יש גישה עצמאית ובלתי תלויה למידע זה . השימוש במערכת זו ככלי שכיח של תקשורת בין תלמיד להורה ומורה מעורר סדרה של סוגיות חשובות . מדובר בתלמידים בגיל ההתבגרות , שלב בחיים שבו מושם דגש על רכישת אוטונומיה ונפרד וּ ת הדרגתית מההורים ומתחילה קבלת אחריות אישית על ההתנהגות והמעשים . יש חשש שהשימוש במערכת זו יעורר רתיעה בקרב המתבגרים , העלולים לפרש אותו כחדירה לפרטיותם ופגיעה בה . ניתן לומר שבעיקרו של דבר אין הבדל : עובדי הוראה העבירו את המידע הזה להורים גם בעבר וגם בהווה , אך כעת אין צורך להעבירו במיוחד , כי 23 חשש זה אינו חלק מממצאי המחקרים המוצגים בפרק , אלא מסקנת הוועדה , והיא נובעת ממאפייני המתבגרים והקשר שלהם עם המשפחה , או באופן ספציפי מהצורך שלהם בעצמאות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help