sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

בחינוך העל יסודי צריכים התלמידים להתאים את עצמם למערכת שבה הם הצעירים ביותר , זאת בניגוד לבית הספר היסודי שבו הם היו הקבוצה הבוגרת והמובילה . אקלים הלמידה : במחקרים שבחנו אקלים בית ספרי בחינוך העל יסודי לעומת החינוך היסודי נמצא כי האקלים בבתי הספר העל יסודיים חיובי פחות , והדבר בא לידי ביטוי בשורה של אינדיקטורים , בהם מיקוד אקדמי , משמעת וסדר בכיתה ומחוצה לה , קשרים חיוביים בין ילדים , קשרים חיוביים בין מורים לתלמידים , תמיכה של מורים בתלמידים , מידת האוטונומיה שניתנת לתלמידים ובהירות ועקביות של כללי בית הספר ( אדי רקח וחוב׳ , ; 2011 הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך , Wang et al ., ; Way , Reddy & Rhodes , 2007 ; 2014 . ( 2010 אחריות ללמידה : אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין בית הספר היסודי לעל יסודי הוא שבבית הספר היסודי מוטלת האחריות לרווחת התלמידים והתפתחותם על כתפי המבוגרים האחראים , בעיקר המורים , אך בבית הספר העל יסודי מוטלת האחריות בעיקר על התלמידים . שינוי זה תואם כמובן את נטייתם של המתבגרים לדרוש שיסמכו עליהם יותר ואת יכולתם המתפתחת לקבל על עצמם אחריות . מבנה הלימודים : בית הספר היסודי מתאפיין בסביבה אינטימית יחסית , לכל תלמיד יש מעט מורים , ומושם בו דגש על פיתוח רגשי וחברתי . בבתי הספר היסודיים מתבצעים רוב הלימודים במסגרת כיתה אורגנית אחת , וכל תלמידי הכיתה לומדים יחד . בחינוך העל יסודי , לעומת זאת , מחולקים התלמידים לקבוצות לפי רמות הלמידה ( בהקבצות או במספר יחידות לימוד ) ולפי המקצוע המורחב שהם לומדים . משמעות הדבר היא שהרכב הקבוצה שבה לומדים התלמידים משתנה , והתלמידים פוגשים מורים שונים ולומדים עם עמיתים שונים לאורך היום . מצב זה מקשה על יצירת קשר משמעותי עם מבוגר או עם עמית ללימודים ( אופלטקה וטובין , . ( 2008 הקשר עם ההורים ושינויים במשפחה בעקבות הכניסה לגיל ההתבגרות כניסת הילד לגיל ההתבגרות משפיעה לעתים קרובות על המשפחה כולה . שינויים קוגניטיביים ורגשיים שעוברים המתבגרים משפיעים על מערכת היחסים שלהם עם ההורים : שרטוט מחדש של הגבולות : בשלב מתקדם יותר של גיל ההתבגרות משתנים היחסים בין המתבגר לבין הוריו . שינוי זה כולל שרטוט מחדש של היחסים ומע ֲ ב ָ ר למערכת יחסים שוויונית יותר ( מבחינת מבנה הסמכות ) בין ההורים לילדם . במערכת יחסים זו מוענקת למתבגר אוטונומיה רבה יותר והוא הופך לשותף בקבלת ההחלטות המשפחתית Steinberg &) . ( Morris , 2001 חשוב להדגיש כי בשום שלב המתבגר אינו מתנתק מהוריו לחלוטין , ואינו מפסיק להיזקק להם ( והם אינם מפסיקים להיזקק לו . ( אמנם סוג הקשר וצורכי המתבגר מההורים משתנים , אולם ההורים והיחסים עמם נותרים חשובים להתפתחות המתבגר ורווחתו . התפיסה הנפוצה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help