sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

העוררות הרגשית גבוהה - קשה למתבגרים לחשוב עד הסוף על ההשלכות האפשריות של פעולותיהם . יתרה מזו , קשה להם גם לשנות את נתיב פעולתם , להתאים את התנהגותם לתנאים משתנים ולחשוב באופן הגיוני תוך כדי פעולה . קושי בזיהוי מצבים חברתיים : במחקר שבחן יכולת לזהות הבעות פנים , נמצא שמתבגרים התקשו לזהות את הרגש ( כעס , פחד , שנאה ) שאותו הביעו הפנים שהוצגו להם . בבחינת MRI של מוחם של המתבגרים בעת הצגת הפנים נמצא שהחלק התחתון במוח , האחראי על תגובה רגשית , פעיל יותר אצל מתבגרים לעומת החלק הקדמי , האחראי על תגובה שכלית והגיונית , שפעיל יותר אצל מבוגרים . אצל מתבגרים אלימים נמצא שתהליך עיבוד המידע החברתי לקוי , והוא מוטה בכיוון של התגוננות עצמית וסגידה לשימוש בכוח . ( Dodge & Godwin , 2013 ) מאפייני מוסד הלימודים בגיל ההתבגרות ( בישראל ) מלבד השינויים הגופניים והרגשיים שעוברים הנערים בגילי ההתבגרות , חל גם שינוי הדרגתי בצורה שבה רואה אותם הסביבה שבה הם נמצאים . אחד הביטויים לשינוי זה הוא המעבר מבית הספר היסודי לבית הספר העל יסודי , אם במסגרת חטיבה עליונה ואם במסגרת חטיבת ביניים . מעבר זה קיים ברוב מערכות החינוך בעולם , גם במערכת החינוך הישראלית . מהחומר המסוכם בסקירה מדעית ( אדי רקח וחוב׳ , ( 2011 שנערכה עבור ועדה קודמת של היזמה למחקר יישומי בחינוך עולה כי חטיבות הביניים שאליהן עוברים המתבגרים שונות מבתי הספר היסודיים במספר מאפיינים . נמנה עתה את המשמעותיים ביותר לתחום שבו עוסק מסמך זה : אופי הלימודים והערכים בבסיס התהליך הלימודי : בבתי הספר היסודיים מושם בדרך כלל דגש על התפתחותו הרגשית והחברתית של התלמיד . הציפייה מאנשי החינוך היא שידאגו לעודד את התלמיד , ליצור איתו קשר , ולקדם את התפתחותו . גם ההערכה שהתלמיד זוכה לה מביאה לעתים קרובות בחשבון את מידת המאמץ שהשקיע ולא רק את הישגיו הנמדדים . בניגוד לכך , הדגש בבית הספר העל יסודי מושם בדרך כלל על הישגים לימודיים ואקדמיים . הערכת המורים מושפעת במידה רבה יותר מההישגים של תלמידיהם במבחנים , וההכנה למבחני הבגרות הופכת למטרה חשובה של התהליך החינוכי ( אדי רקח וחוב׳ , . ( 2011 במידה מסוימת מדובר במעבר ממצב שבו התלמיד מוערך כשלעצמו ( בגיל הילדות ) למצב שבו הוא מוערך בהשוואה לעמיתיו ( בגיל ההתבגרות . ( תנאי הלמידה : בחטיבות הביניים בישראל תנאי הלמידה הם בדרך כלל מאתגרים יותר מאשר בבתי הספר היסודיים . כך למשל גודל הכיתה הממוצע בחטיבות הביניים בישראל ( נכון לשנת ( 2011 היה כ 30 . 5 תלמידים לעומת 27 תלמידים בבתי הספר היסודיים ( מרכז המחקר והמידע של הכנסת , . ( 2011 ברוב המקרים גם בית הספר עצמו גדול יותר , משרת מספר רב יותר של תלמידים ואוכלוסייה הטרוגנית יותר ( אדי רקח וחוב׳ , . ( 2011 בשנות הלימודים הראשונות 8 המצב בעל יסודיים היה דומה לזה שבבתי הספר היסודיים . 9 יש לציין כי אין כאן טענה על השפעת הטרוגניות של התלמידים על הישגיהם ועל איכות הלמידה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help