sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

דימוי גוף וביטחון עצמי : השינויים הפיזיים המהירים והפתאומיים מובילים מתבגרים רבים לתחושת ביישנות ורגישות למראה החיצוני שלהם . מתבגרים רבים סובלים מדימוי גוף שלילי ומביטחון עצמי ירוד . פעמים רבות השינויים אינם אחידים ואינם מקבילים בין כל חברי קבוצת השווים ( ההתבגרות אורכת בממוצע בין שנה לשש שנים אצל בנות , ובין שנתיים לחמש שנים אצל בנים , . ( Lohman & Matjasko , 2009 חוסר האחידות הזה מגביר עוד יותר את הסיכון לפגיעה בדימוי העצמי של אלה המקדימים בהתפתחותם את חבריהם או המתפתחים מאוחר מהם . ( Cromer , 2011 ) שימוש במדיה : מאפיין זה אינו ייחודי בהכרח לגיל ההתבגרות , ולא קיים בכל חברה , תרבות , וזמן . עם זאת הוא קיים אצל חלק גדול מן המתבגרים בני זמננו ויש לתת עליו את הדעת . מתבגרים בעולם המערבי מבלים זמן רב ( יחסית למתבגרים בעבר ויחסית לבני גילים אחרים כיום ) בגלישה באינטרנט ובשימוש ברשתות החברתיות . משמעות הדבר היא כי חלק גדול מהחוויה שלהם , מחייהם ומקשריהם עם הזולת מתקיימים דרך התיווך של אמצעי תקשורת מבוססי טכנולוגיה Oblinger , 2003 ; Lenhart , et al , 2010 ; Israelashvili , Kim , &) . ( Bukobza , 2012 עובדה זו מציבה אתגרים ייחודיים בפני הורים ואנשי חינוך , במיוחד לאור העובדה שחלקם פחות מיומנים באוריינות מחשב ואינטרנט מאשר המתבגרים . קשיים קוגניטיביים ורגשיים ההתפתחות הגופנית המהירה בגיל ההתבגרות , ובעיקר ההתפתחות של מוח המתבגר והעובדה שהיא מתרחשת בצורה לא ליניארית ובקצב שונה לכל חלק של המוח , מובילה למספר תופעות וקשיים בתהליכים קוגניטיביים אצל המתבגרים . קשיים אלו משמעותיים מאוד להבנת התנהגותם של המתבגרים וצורכיהם מהמשפחה ומבית הספר Giedd , et al , 2000 ; Paus , ) . ( 2005 ; Blakemore , 2014 קושי במשיכת מידע מהזיכרון : למתבגרים יש קושי לאחזר מידע מהזיכרון , להבדיל בין המידע הרלוונטי לפחות רלוונטי ולהתמקד במידע הרלוונטי . לעתים המתבגר עשוי להכיר בכך שנתיב פעולה מסוים אינו נבון , אולם הידע הזה לא יוביל להימנעות ממנו , מפני שהקישור בין זכירת העובדה לבין ההתנהגות בפועל נעשה באונה הקדמית – המתפתחת מאוחר יחסית . קושי בשליטה בדחפים : נראה כי המתבגר , במיוחד במצבים של עוררות רגשית גבוהה , חסר את היכולת לשלוט בדחף הרגשי שמקורו במערכת הלימבית , גם אם הוא מודע לצורך בשליטה כזאת . במילים אחרות , במצבים של עוררות רגשית גבוהה מתבגרים נוטים לקבל החלטות גרועות , החלטות ״מהבטן״ . לעתים קרובות נראה את המתבגרים מדברים או פועלים לפני שהם חושבים על מה שהם עומדים לעשות . קושי ״לתכנן קדימה״ : האונה הקדמית אחראית גם לתכנון העתיד הקרוב ולחשיבה על ההשלכות של הפעולות העומדות להתבצע . בהתאם לכך ושוב , ביתר שאת במצבים שבהם 7 על המערכת הלימבית ר׳ לעיל בסעיף שינויים פיזיולוגיים : שינויים במבנה המוח .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help