sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

משתמע ; שימוש בידיעה על עניניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר , שלא למטרה שלשמה נמסרה ; פרסומו או מסירתו של דבר שהושג באמצעות פגיעה בפרטיות ; פרסומו של עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם , לרבות עברו המיני , או למצב בריאותו , או להתנהגותו ברשות היחיד . פרשנות המציאות לשם החלטה אם בוצעה התנהגות שיש בה הפרת פרטיות בניגוד לחוק היא נושא רחב , שלא נקבעו בו מסמרות מוחלטים . נסתפק בהכללה כי בשל הקושי לקבל הסכמה מדעת , שעליה להיות נקודתית , כפופה להסברים מפורטים , לא גורפת וצופה פני עתיד - עלולים אנשי חינוך להפר את פרטיותם של התלמידים ושל הוריהם הן בהעברת מידע ביניהם בתוך בית הספר והן בהעברתו לגופים מחוץ לבית הספר . בהעדר חקיקה ספציפית להסדרת הנושא כאמור לעיל , נסמכת הגנתם של אנשי חינוך בעיקר על סעיף ( 2 ) 18 לחוק הגנת הפרטיות , הקובע כי הן במשפט פלילי והן במשפט אזרחי קיימת הגנה טובה לאדם שהפר את פרטיותו של אחר ללא הסכמתו , בנסיבות המנויות בו , ובתנאי שהפגיעה בוצעה בתום לב . לצורכי סקירה זו ניתן לחלק את ההגנות שבסעיף ( 2 ) 18 לשלושה סוגים : הגנות כלליות אישיות כמו פגיעה בפרטיות לשם הגנה על עניין אישי של הפוגע , או העדר ידיעה ממשית או קונסטרוקטיבית על הפגיעה בפרטיות ; הגנות כלליות הקשורות לעיסוק הפוגע ( במקרה זה לשדה החינוכי ) והגנות הכרוכות בחובות חוקיות סותרות . נפרט רק בעניין שני סוגי ההגנות האחרונים הקשורים לסקירה . ס׳ () 2 ) 18 ב ) קובע הגנה כאשר הפגיעה בפרטיות נעשתה בנסיבות שבהן ״הייתה מוטלת על הפוגע חובה חוקית , מוסרית , חברתית או מקצועית לעשותה״ . בהתאמה לכך , חובת הסודיות והגנת הפרטיות נסוגה בין היתר מפני חובת הדיווח החלה על עובדי הוראה במקרים חריגים בנסיבות ספציפיות . לדוגמה , סעיף 368 ד׳ ( ד ) לחוק העונשין -1989התש׳ן ( תיקון מס׳ ( 26 מטיל על מנהל או איש צוות במוסד חינוכי או טיפולי , חובת דיווח לעובד סוציאלי לחוק הנוער או למשטרה על עבירות מין , עבירת חבלה חמורה ועבירת התעללות כשקורבנות עבירות אלה הם קטינים או חסרי ישע . חובת הדיווח המוטלת על אנשי מקצוע , בכלל זה אנשי חינוך ( בפרשנות רחבה של עיסוקם במוסד החינוכי , ( היא חובת דיווח מחמירה יותר מזו החלה על כל אדם . בהקשר זה די ב״חשד סביר״ כי נעברה עבירה בזמן כלשהו , לאו דווקא לאחרונה , כדי להקים חובת דיווח , חובה שאינה חלה על אנשי מקצוע שאינם עובדי חינוך ( צוותים רפואיים , פסיכולוגים , שוטרים , קרימינולוגים ועוד . ( מספר חוזרי מנכ״ל משרד החינוך מוסיפים על החובה החוקית הבסיסית . חוזר המנכ״ל הכללי ביותר העוסק בחובת הדיווח הוא חוזר מנכ״ל משרד החינוך סט ) 3 / ב ) ״חובת הדיווח על עברה בקטין על פי חוק וחקירות תלמידים כקרבנות וכעדים״ . החוזר מדגיש במיוחד את חובת הדיווח על עבירה הנעשית על ידי מבוגר אחראי על קטין או על ידי בן משפחתו שגם הוא קטין . 28 ״פרסום״ בסעיף 3 לחוק הגנת הפרטיות : ״כמשמעותו בסעיף 2 לחוק איסור לשון הרע , -1965תשכ״ה ״ ; מכאן , בהגדרה רחבה ״בין בעל פה ובין בכתב או בדפוס , לרבות ציור , דמות , תנועה , צליל וכל אמצעי אחר״ , ולרבות ״אם היתה מיועדת לאדם זולת הנפגע והגיעה לאותו אדם או לאדם אחר זולת הנפגע״ או ״אם היתה בכתב והכתב עשוי היה , לפי הנסיבות להגיע לאדם זולת הנפגע״ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help