sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

על פרטיות , מצב שמחליש את גבולות הפרטיות הן של בית הספר והן של המשפחה . יתר על כן , בתחום הלימודי שכיח שילדים מכינים שיעורי בית תוך כדי שיחות בערוצי תקשורת חדשים עם חברים , תוך צפייה בקליפים וכתיבה בטוויטר . עובדות אלה מעוררות אצל ההורים דאגות לגבי יכולת הריכוז של הילדים במשימות לימודיות ותחושה שהילדים מתמכרים לטכנולוגיה . ייתכן שהפער הבין דורי ייעלם עם הזמן , אך בשלב זה המודעות לו היא בעלת חשיבות להבנת תקשורת בין הורים לילדים . כיוון שכך , הבנה זו חשובה גם להבנת ההשלכות של אמצעי התקשורת החדשים על קשרים מועילים בין הורים לבין מורים . בסעיף הבא נעסוק בגישות התאורטיות לחקר תקשורת שנתמכת באמצעות ערוצי תקשורת חדשים . תקשורת מת וּ וכת טכנולוגיה : תאוריות ומאפיינים מסגרות תאורטיות בשלבים המוקדמים של השימוש בערוצי תקשורת חדשים , הושם הדגש המחקרי על הבנת ההבדלים בין תקשורת מת וּ וכת מחשב לבין תקשורת פנים אל פנים , בייחוד תוך התייחסות לתקשורת המתקיימת בעיקר באמצעות טקסט ללא העברת קול ותמונה של המתקשרים . למרות הזמן שחלף , אפשר עדיין לראות שרוב ערוצי התקשורת החדשים מעבירים בעיקר הודעות באמצעות מילים כתובות , למשל בדואר אלקטרוני , במסרונים ובהודעות המועברות בצ׳אט של פייסבוק . חלק ניכר מהתאוריות רואה את התקשורת בערוצים החדשים כ״בלתי אישית״ . הנחת היסוד היא שתקשורת היא תהליך המתקיים באמצעות סמלים ( מילים , ( וסמלים מטבעם אינם חד משמעיים . על מנת לקבל משמעות ברורה בתהליך של תקשורת בין אישית קיים צורך בשני גורמים נוספים המסייעים לפרש את המסרים . האחד הוא תקשורת בלתי מילולית ( המלווה את זו המילולית . ( בתקשורת בין אישית כל משפט שנאמר מלווה בתנועות גוף , הבעות פנים וביטויים רגשיים . מרכיבים אלו מאפשרים למתקשרים לפרש את המסר . כמו כן , כל תקשורת בין אישית מתרחשת בהקשרים חברתיים , דהיינו במקום מסוים , בין אנשים בעלי סטטוס חברתי מסוים ( מגדר , גיל , מקצוע . ( ההקשר החברתי קובע את המסרים שמועברים וגם את הניסוח שלהם , תוך התחשבות בסטטוס החברתי של המתקשרים . לכן , לפי הגישה ה״בלתי אישית״ , ערוצי התקשורת החדשים מהווים תקשורת חסרת ביטויים לא מילוליים , המתאפיינת בהעדר הקשר חברתי או בטשטושו . מאפיינים אלו הופכים את התקשורת באמצעות ערוצי התקשורת החדשים לפחות טובה ופחות מובנת מתקשורת פנים אל פנים ואף מתקשורת המעבירה קול כגון טלפון ( סלולרי או ביתי ) Valkenburg & Peter , ) . ( 2011 ; Thompson , 2009 על פי תאוריית הנוכחות החברתית תקשורת בין אישית אפקטיבית מחייבת נוכחות חברתית של המתקשרים . נוכחות חברתית משמעה התחושה הסובייקטיבית של המתקשרים שקיימת הקשבה פעילה למסרים של הזולת , נכונות להגיב להם , ובעיקר מודעות לקיום של האחר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help