sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

. ( Geldhof et al ,. 2013 ) כשירות חברתית תלויה בכישורים החברתיים של המתבגרים , בדימוי העצמי שלהם וביכולת ההסתגלות שלהם . מדובר בקבוצות חדשות ומגוונות , ולא תמיד תומכות . האינטרנט יצר מציאות חברתית חדשה ולעתים קשה , הדורשת הסתגלות מיוחדת . ( Crosnoe , 2011 ) בהתבגרות התיכונה , עם המעבר לחטיבת הביניים , המציאות החברתית היא הקשה ביותר . היא כוללת בריונות ואלימות , ביחסים פנים אל פנים Benbenishti &) ( Astor , 2005 כמו גם באינטרנט . ( Crosnoe , 2011 ) זה הגיל שתמיכת ההורים נחוצה ביותר . קרבה בין הורים למתבגרים עשויה להוות חומת מגן כנגד הלחץ של קבוצת השווים . יתרה מזו , שיח קרוב בין הורים למתבגרים מהווה מודל לחיקוי עבור ילדם . ואכן , במחקר נמצא כי יחסים קרובים עם ההורים יוצרים מתבגרים חברותיים . ( Shwartz et al ,. 2011 ) סגינר בדקה את מצבם החברתי של מתבגרים בארץ ומצאה שהנושא החברתי חשוב למתבגרים והם מרוצים מהמצב : לרוב המתבגרים היה לפחות חבר קרוב אחד , ( Seginer , 2006 ) והחוקרים רואים בחבר כזה גורם תמיכה רב משמעות ביחסים חברתיים . אך גם רכישת חבר קרוב משתנה עם המעבר משלב לשלב בגיל ההתבגרות . הגיל שבו רכישת חבר קרוב מגיעה לשיאה הוא גיל ההתבגרות המאוחרת , עם התפתחות הזהות האישית והתייצבותה . חיפוש זהות , החלפת זהויות וזהויות מוגזמות : בגיל ההתבגרות נמצא בעיצומו תהליך של ״חיפוש זהות״ . מרסיה ( Marcia , 1980 ) מציג שני תהליכים בלתי תלויים : חקירה והתחייבות . האינטראקציה ביניהם יוצרת ארבעה מצבי זהות בקרב מתבגרים : ( 1 מצב של בלבול ושל ערפול זהות , האופייני להתבגרות המוקדמת ( 2 שיעבוד לזהות בעקבות לחץ חיצוני ( 3 גיבוש זהות מעוכב בעקבות חקירה אך ללא ההחלטה ( 4 השגת זהות , כלומר התחייבות לזהות בעקבות חקירה . החיפוש אחר זהות מקבל משקל בשלב ההתבגרות התיכונה . אז נחשף המתבגר לקבוצות חברתיות מגוונות , ויחד עם ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל זה , מתאפשר למתבגר לחקור את עצמו ואחרים . בשלב זה , ״מנסים״ מתבגרים צורות שונות של הגדרה עצמית , מקבלים על עצמם תפקידים שונים בקרב קבוצת השווים , ואף מתחברים עם קבוצות שונות של נערים בהתאם לזהות שהם לוקחים לעצמם באותו רגע . עם המעבר לגיל ההתבגרות המאוחרת ותוך המשך החקירה העצמית מגיע המתבגר לזהות עצמית בכמה תחומים : אקדמית ומינית , וזהות זו עשויה ( אבל לא חייבת ) ללבוש צורה של זהות אתנית ( או אף זהות אתנית מוגזמת , ( בעיקר כשהמתבגר שייך לקבוצת מיעוט בתוך מוסד הלימודים או הסביבה החברתית שלו . לבישת הזהויות הזאת היא בדרך כלל תהליך טבעי שהוא חלק מהתפתחותו הטבעית של המתבגר והכנתו לתפקוד בעולם המבוגרים . ככל שהמתבגר מסוגל לחקר עצמי מעמיק וחופשי הוא יפ ַ תח זהות שמתאימה לאישיותו . כאשר החקירה העצמית אינה חופשית וקשורה ללחץ חיצוני ( של הורים , מורים , חברים ) היא עשויה להפוך גם להתנהגות קיצונית ומסוכנת . בגיל ההתבגרות התיכונה ניתן לצפות לזהות מעוכבת , אך בגיל ההתבגרות המאוחרת – בתקופת התיכון – יש לצפות לגיבוש זהות ברורה . גיבוש זהות , כמו השתייכות חברתית , תלוי ברמת האוטונומיה של הפרט , וזו כאמור קשורה ליחסים עם ההורים והמורים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help