sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

עומס של תקשורת וטשטוש הגבולות בין החיים הפרטיים – הן של המורים והן של ההורים – לבין החובות החינוכיות של המורים והציפיות ההדדיות לזמינות מיידית . הנגישות האפשרית ונורמת הזמינות שמתפתחת עלולות לפגום ביעילות התקשורת וביכולת של המורים לעמוד בציפיות ההורים . המורים מדווחים על עומס יתר וגם על פגיעה אפשרית בחייהם הפרטיים בשל הקושי להציב גבול בין עבודה לבין חיים פרטיים ( קורץ , . ( 2014 ״מהגרים דיגיטליים״ ו״ילידים דיגיטליים״ : לבד מן הפערים הקיימים בנגישות ובזמינות של טכנולוגיה בין קבוצות באוכלוסייה , קיים פער דורי משמעותי ביחס של הורים ומתבגרים לטכנולוגיה . ״ילידים דיגיטליים״ הוא שם שניתן לדור של מי שנולדו באמצע שנות השמונים של המאה הקודמת או בסופן וגדלו בעולם של מידע ותקשורת דיגיטלית . ״מהגרים דיגיטליים״ הוא שם שניתן לדור שנולד לפני שנת 1964 וגדל בעולם שלפני חדירת המחשב האישי Prensky , ) . ( 2001 המשמעות המעשית היא התפיסה ש״ילידים דיגיטליים״ חיים את השפה והתרבות של רשת האינטרנט שלצדה הם גדלו . המונחים מבטאים הבדלים מהותיים בין הדורות בהבנת הטכנולוגיה ובשימוש בה , תוך הכרה בעובדה שמעבר לפער הדורות הרגיל קיימים בין הדורות גם הבדלים רבים הן ביכולת הטכנולוגית והן בעניין וברצון להבין את הטכנולוגיה ולהשתמש בה . עבודות רבות נכתבו על ההבדלים בין הדורות . ה״מהגרים הדיגיטליים״ מאופיינים בהעדפה לשיחות המתרחשות בזמן אמת , פנים אל פנים או בטלפון , בביצוע של משימה אחת כל פעם , בקריאת חומר כתוב מתחילתו עד סופו . הם מעריכים דחיית סיפוקים ומקבלים היררכיות חברתיות במקום העבודה . לעומת זאת , ״ילידים דיגיטליים״ נתפסים כמעדיפים לקיים קשר בין אישי במגוון של ערוצי תקשורת , בכלל זה ערוצים נתמכי מחשב וטלפון נייד . הם בעלי יכולת גבוהה של תקשורת באמצעות מסרים כתובים קצרים , הם פותרים בעיות בצורה של ניסוי וטעייה , מסוגלים לבצע בו זמנית כמה משימות , כגון תקשורת , שיעורי בית והאזנה למוזיקה , מעדיפים סיפוקים מיידים ועוד . פער דורי זה בַּ יחס לטכנולוגיה נתפס כמשפיע על מערכת היחסים של המתבגר עם הוריו ועם מוריו . הטענה העיקרית שיש בעניין ההבחנה הבין דורית היא שדור ״הילידים הדיגיטליים״ מתייחס ללמידה בצורה שונה מהדור הקודם . הם רגילים ללמוד באמצעות שימוש בו זמני בערוצים רבים של מידע ( כגון תמונות , סרטים וחיפוש מידע דיגיטלי במנוע חיפוש ) ומסוגלים לקיים קשרים חברתיים תוך שימוש בו זמני במספר רב של ערוצים . הדבר עלול להוות מוקד של קונפליקט בין מורים לתלמידים וגם בין הורים למתבגרים Padilla-Walker , Coyne ) . &( Fraser , 2012 כמו כן , הורים מתקשים להשיג שליטה בערוצי התקשורת שבני הנוער מעדיפים ולכן מתעוררות בשכיחות גבוהה בעיות של תקשורת בין הורים לילדים . הסיבה לכך היא שהתקשורת של בני הנוער מתבססת בעיקר על ערוצי תקשורת דלים ועל שימוש של הצעירים בשפה של קיצורים האופיינית לקבוצת השווים שלהם , שפה שלעתים קרובות אינה מובנת להורים . ( Rosen , 2010 ) לעומת ההורים והמורים , בני הנוער פחות מוטרדים משמירה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help