sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

בבתי ספר ובמערכת החינוך קיים רצון לאחידות והתעלמות מהשוני והגיוון בין קבוצות הורים שונות בחברה . מחקרים נוספים על מעורבות הורים בקרב משפחות מקבוצות מיעוט מרחיבים את המושג מעורבות הורים . מחקרים אלו מציגים דרכים שונות שבהן הורים יכולים להיות מעורבים בהתפתחות החינוכית של ילדיהם , דרכים הנמצאות מחוץ למודלים המסורתיים של מעורבות הורים בבית ספר . המחקרים מראים כי להורים מקבוצות מיעוט או ממעמד נמוך יש מוטיבציה רבה להיות מעורבים בחינוך ילדיהם ויש להם שאיפות חינוכיות וציפיות גבוהות לגבי הישגי ילדיהם . משפחות אלו מביאות איתן בדרך כלל סגנונות שונים – שונים מאלה של " הזרם המרכזי" – של ערכים ומחויבות לחינוך ילדיהם . נראה כי הורים בכל הקבוצות מוכנים ומסוגלים לתמוך בחינוך של ילדיהם , אך הדגשים במאמציהם יכולים להיות שונים בשל הון תרבותי שונה . בספרות המקצועית יש דגש רב על הקשר שבין מעורבות הורים במסגרות חינוכיות לבין הישגי הילדים והצלחתם . מחקרים מצביעים על קשר חיובי מובהק בין סוגים מסוימים של מעורבות הורים לבין הישגים אקדמיים גבוהים אצל כלל התלמידים בבית ספר יסודי ובמעבר לחטיבת ביניים . מחקרים נוספים מראים כי אין ממצאים חד משמעיים לגבי השפעה חיובית של מעורבות הורים על הישגי התלמידים בקרב משפחות מקבוצות מיעוט או משפחות ממעמד נמוך . עם זאת ניכר כי יוזמות לערב הורים וילדים בקריאה משותפת , בדיקת שיעורי הבית , שיתוף פעולה בתקשורת בין ילדים או מתבגרים , הורים ומורים משפרות את ההישגים האקדמיים של התלמידים . מהסקירה עולה כי באופן כללי רוב התכניות להגברת מעורבות שעוסקות במשפחות מקבוצות מיעוט או במשפחות ממעמד נמוך מתמקדות בשינוי ההתנהגויות ההוריות ולא בשינוי שיטות העבודה בבתי הספר . מחקרים מראים כי ניסיון לסגור את פער ההישגים מחייב התייחסות ליחסי הגומלין המורכבים בין המשפחה לקהילה ולבית הספר . הצלחה בבית הספר היא תהליך מורכב , התלוי הן במעשי ההורים והן במעשי המורים וחשוב יותר : ביחסי הגומלין ביניהם . מחקרים מראים כי בתי ספר שרתמו את הקהילה לפעילות למען בית הספר הצליחו לקדם מעורבות הורים בקרב קבוצות מיעוט ובשכונות מצוקה . בתי ספר קהילתיים הנוקטים גישה אקטיבית ודיאלוגית משפיעים בצורה חיובית על תוצרי תלמידים מקבוצות מיעוט ואף מעצימים את ההורים ואת כל הקהילה . בסקירה מוצעות דרכים והמלצות להגברת מעורבות בקרב הורים מקבוצות מיעוט או ממעמד נמוך : התייחסות לצרכים של משפחות מקבוצות מיעוט ומציאת דרכים שבהן ההורים יכולים לתרום לבית הספר , אימוץ תרבויות של משפחות , הכרת הנקודות המשותפות וההבדלים בין תלמידים ומשפחות מרקע שונה , חיזוק היכולת של צוות בית הספר לעבוד עם משפחות מקבוצות מיעוט או ממעמד נמוך , סיפוק תמיכה להורים מהגרים לגבי מדיניות ונהלים בבית הספר , יצירת פרקטיקות קירוב להורים , העסקת מתווכחים או מגשרים בין תרבותיים , שמירת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help