sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

להורים בבואם לרכוש שירותי חינוך סבר משרד החינוך כי יוכל לרכוש מחדש שליטה על נושא זה . מדיניות זו עומדת כעת לדיון בבג״צ 5004 / 14 שמשון ואח׳ נ׳ שר החינוך . הן בחירת בתי ספר והן רכישת תכניות לימוד בתוך בתי הספר הם מוקדים להתערבות ומעורבות הורים בבתי הספר , ולשניהם נודעת השפעה רבה על הרכבו החברתי כלכלי של בית הספר שבו בחרו ובו ירכשו שירותי חינוך נוספים , כמו גם על בית הספר ממנו ״נמלטו״ וגם על כלל מערכת החינוך המקומית . ראוי לשים לב כי מבחינת הדין , מעורבות ההורים בתוך בית הספר הוסדרה רק בהיבט הכלכלי שלה , וכי הסדר זה מקורו בחוק חינוך ממלכתי , -1953התשי״ג ( ס׳ ( 8 והוא אינו ביטוי חדש לתהליכי הפרטה בני תקופתנו . מ ִ משק ההורים ובתי הספר בסוגיות הרישום ותשלומי ההורים מצוי אפוא במצב הבא : לצד הסדר בחוק , הנותן עדיפות לשיקול הדעת של משרד החינוך ורשויות החינוך המקומיות , קיימים גם מודלים אופציונליים של בחירת הורים ותשלומי הורים מוגדלים . מודלים אלו מאפשרים לרשויות החינוך המקומיות להתיר מעורבות זו , אם הן משלימות עם הוויתור על שליטתן , או שהם חושפים את רשויות החינוך ללחצים להתיר מעורבות זו . התוצאה היא שתי ממשלות חינוך מקבילות – קבוצות הורים הנוטלות את המושכות לידיהן ומתחרות ברשויות השלטוניות , שלא תמיד מציגות מדיניות הרמונית בין הגורם המקומי למשרד החינוך . . 7 חוק חינוך מיוחד , התשמ״ח , -1988 מאפשר ( ס׳ ( 8 להורים לפנות לוועדת השמה בעניינו של ילדם , אם סברו כי הוא זקוק לחינוך מיוחד . ועדת ההשמה מחוייבת לתת זכות טיעון להורים בטרם תקבע בעניין זכאותו של ילד לחינוך מיוחד , והורה יכול לבקש לדון מחדש בזכאות זו בכל עת ( סע׳ ( 10 ובלבד שחלפה שנה מיום הדיון האחרון . על החלטת ועדת ההשמה יכול ההורה להגיש ערר ( סע׳ ( 13 המלווה גם הוא בזכות טיעון . כל הסמכויות האמורות בעניין פנייה לוועדת ההשמה והערר מוקנות בחוק גם לנציגי מערכת החינוך , בשם אותה תפיסה המאפיינת את חוק לימוד חובה ולפיה המדינה רשאית ״להיכנס לנעליו של ההורה״ , בנסיבות המצדיקות זאת . המייחד את החוק הזה הוא בהקניית מעמד להורים כגורמים המשתתפים , יחד עם גורמי החינוך , בקבלת ההחלטות בעניין חינוך הילדים . החוק מחייב את שיתופו של הורה לילד בעל צרכים מיוחדים כחבר בוועדת ההשמה ובוועדת הערר וכן מחייב את ועדת ההשמה להזמין את הורי הילד ולשמוע את טענותיהם , ולשתפם בהכנת תכנית הלימודים האישית של ילדם . מכל האמור עד כה עולה כי , החקיקה בנושא החינוך כמעט אינה מתייחסת לתוצאות המתח הנובע מהאחריות המוטלת על ההורים מול האחריות המוטלת על בית הספר בכל הנוגע לחינוך הילדים , וממעטת בקביעת מנגנונים להפגת המתח הזה . החקיקה אינה מטפלת במערכת היחסים בין ההורים לבית הספר ואינה קובעת עמדה בטיבם המשפטי : האם הם יחסים המבוססים על הסכמה , כמו חוזה ? האם אלה יחסי נתינות ? האם אלה יחסי שוק , של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help