sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

גם בגילים מוקדמים יותר ( למשל , ילד יכול לחשוב על החיה ״כלב״ ולהבין שבובת הצעצוע שלו וחיית המחמד שלו שייכים שניהם לאותה קטגוריה , ( אבל בגיל ההתבגרות היא מתרחבת והופכת לקלה יותר ושגרתית הרבה יותר . סוגים שונים של מבנים מתמטיים למשל דורשים רמה של הפשטה שאינה אפשרית כשמדובר בילדים , אך אמורה להיות אפשרית כשמדובר במתבגרים ומבוגרים . רפלקציה עצמית : היכולת המתפתחת של חשיבה מופשטת לובשת צורה גם של חשיבה מופשטת על ה״אני״ . המתבגר הצעיר מתחיל לחשוב על עצמו באופן רפלקטיבי , לנסות להבין מי הוא ומה מקומו בעולם . בכך מתחיל התהליך של חיפוש הזהות ( שבו נעסוק בהרחבה בהמשך , ( תהליך שמאפיין במידה רבה את כלל השלבים של גיל ההתבגרות . ( Harter , 1998 ) חשיבה סדורה והיסקים לוגיים : בגיל ההתבגרות הולכת ומתגברת יכולתו של המתבגר לחשוב בצורה מסודרת ולהסיק מסקנות באופן הגיוני מתוך המידע שברשותו . המתבגר יכול גם לחשוב בצורה ביקורתית על טענות ועמדות ולזהות באופן טוב יותר כשלים ופגמים בטיעונים ( יכולת המקש ָ ה לעתים על ההורים לשכנע אותו לפעול לפי הוראותיהם . ( בנוסף משתפרת יכולתם של המתבגרים לקבל החלטות מושכלות , תוך הצבת מטרות , בחירה בין חלופות , בחינת דרכים אפשריות להשגת מטרות אלו , הערכה של האפשרויות הללו ויישום האפשרות הטובה ביותר הזמינה להם . ( Eccles , Wigfield , & Byrnes , 2003 , p . 328 ) כפי שנראה להלן הדברים נכונים בכפוף לתנאים מסוימים . חשיבה היפותטית : יכולת נוספת המתפתחת בגיל ההתבגרות ( וקשורה ליכולת חשיבה מופשטת ) היא חשיבה על מקרים שלא קרו . שאלות כגון ׳מה היה קורה לו X היה מתרחש ? מה היה קורה לו X היה נמנע ומה יקרה אם X יקרה ? ׳ נוטות לבלבל ילדים בגילי טרום התבגרות והופכות לקלות יותר ככל שמתקדם תהליך ההתבגרות . יתרה מזו , המתבגר הופך בהדרגה למסוגל גם לחשיבה היפותטית דדוקטיבית , שהיא היכולת להסיק מסקנות מתוך השערות ולעקוב אחרי טיעונים היפותטיים . עיבוד מידע באופן מתוחכם ומורכב יותר : התפתחות נוספת בחשיבה בגיל ההתבגרות היא יכולת עיבוד המידע , שהופכת לא רק למהירה יותר אלא גם למתוחכמת יותר . המתבגר מסוגל לערוך קישורים בין קטעי מידע שונים , גם אם הם מגיעים ממקורות שונים , ולקבל תמונה רחבה על הנושא הנדון . הוא מסוגל גם לבחון נושא או סוגיה מכיוונים שונים , לחשוב על עמדות שונות שמוצגות בפניו כלפי אותו נושא – ולגבש השקפה לגבי נושאים קטנים או גדולים באופן מתוחכם ועצמאי יותר . שינויים ברמה החברתית והפסיכולוגית תאוריית ההכוונה העצמית זיהתה שלושה צרכים בסיסיים של האדם : מסוגל וּ ת , שייכ וּ ת , ואוטונומיה . ( Ryan & Deci , 2000 ) מסוגלות מתפתחת עוד לפני ראשית ההתבגרות ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help