sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

הוא יודע לעשות טוב יותר ולהשתמש טוב יותר בכישורים שמשתמשים בהם , אולם מאבד יכולות שלא נמצאות בשימוש . כישורים ויכולות שהמתבגר אינו משתמש בהם בגיל זה לא יתקיימו בסופו של התהליך . ( Johnson , 2001 ; Steinberg , 2005 ) ( Use it or lose it ) אלא שהתפתחות המוח לא נעשית בבת אחת . ראשית , היא נעשית ב״קפיצות״ – המוח חווה מעין פרצי התפתחות שבהם מוליכים עצביים רבים משתנים במהירות , אך בין ההתפרצויות האלה עוברים פרקי זמן שבהם המוח כמעט אינו משתנה . שנית , התפתחות המוח מתרחשת בחלקים מסוימים קודם , ובחלקים אחרים מאוחר יותר . לפי ״כלל האצבע״ המוח מתפתח מלמטה למעלה , ומבפנים החוצה . בשלב הראשון מתפתחים החלקים העתיקים יותר של המוח ( מבחינה אבולוציונית . ( חלקים אלו אחראים על התפקוד הלא רצוני והלא מודע של הגוף וכן על תגובות רגשיות ועוררות רגשית . החלקים האחראים על חשיבה הגיונית , לינארית ומסודרת מתפתחים מאוחר יותר ומגיעים להבשלה רק לקראת סוף גיל ההתבגרות . ואלה החלקים העיקריים העוברים שינוי במוחם של המתבגרים ( אנו מונים אותם לפי זמני התפתחותם ) Casey , Giedd & Thomas , ) : ( 2000 המוח הקטן – ( Cerebellum ) אחראי על תנועה , איזון , תיאום בין החלקים השונים של המוח . הוא ה״מחשב״ שמנהל את שאר ה״מחשבים״ . המערכת הלימבית – ( Limbic system ) אחראית על עוררות רגשית ועל זיכרון לטווח רחוק . כפיס המוח – ( Corpus callosum ) אחראי על החיבור בין שני חלקי המוח , על תיאום בין חשיבה רגשית להגיונית ועל ראיית התמונה הגדולה . האונה הרקתית – ( Temporal lobe ) התבגרות מאוחרת , אחראית על קליטה שמיעתית וזיכרון . האונה הקדמית – ( Frontal lobe ) החלק האחרון שמתפתח ( ממשיך להתפתח עד אמצע שנות ה , ( 20 אחראי על קבלת החלטות , תכנון , זיכרון ושליטה בדחפים . האונה העורפית – ( Occipital lobe ) אחראית על עיבוד מידע חזותי . שינויים קוגניטיביים השינויים במבנה המוח מביאים עמם התפתחויות קוגניטיביות משמעותיות אצל המתבגרים . להלן העיקריות שבהן : חשיבה מופשטת : התפתחות חשובה בגיל ההתבגרות היא הגברת היכולת לחשיבה מופשטת – חשיבה על מושגים , רעיונות ועקרונות . מתפתחת אצל המתבגר היכולת לא להתייחס רק למקרה , חפץ או אדם פרטי , אלא גם לחשוב במונחים כוללניים יותר . חשיבה מופשטת קיימת אמנם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help