sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

שינויים פיזיולוגיים : התבגרות מינית וצמיחה פיזית הגיל שבו מתחילה ההתבגרות הפיזית משתנ ֶ ה , ותלוי בגורמים גנטיים , תזונתיים , סביבתיים ומגדריים . עם תחילת תהליך ההתבגרות מתחילות הבלוטות האנדוקריניות להפריש הורמונים הגורמים לשינויים גופניים ולהתפתחות מאפייני מין שניוניים . אצל נערות השינויים מופיעים בגיל 9-12 ואצל נערים בסביבות גיל . 13 עיקרי השינויים הפיזיים הם : עליית הגובה והמשקל : בניגוד לצמיחה בשנים הקודמות לגיל ההתבגרות , המתרחשת בצורה הדרגתית ולינארית יחסית , הצמיחה בגיל ההתבגרות מתקדמת ב״פרצי צמיחה״ , שבהם חלה עלייה מהירה בגובה ובמשקל של המתבגר או המתבגרת . בעיות אפשריות הנובעות מפרצי צמיחה אלו הן כאבי גדילה , וקושי בשליטה בגוף ( ולכן מתבגרים נראים לעתים גמלוניים ומגושמים ) ( צחורי , . ( Cromer , 2011 ; 2002 התבגרות מינית : במהלך גיל ההתבגרות חווים המתבגרים תהליך שבו הם מגיעים לבגרות מינית . הסמנים הגלויים העיקריים לתהליך זה הם שינויים במבנה הגוף וצמיחת אברי הרבייה ( החיצוניים והפנימיים , ( צמיחה של שיער במקומות חדשים , ותחילת המחזור החודשי אצל נערות . בנוסף למאפיינים החיצוניים חווים המתבגרים גם חוויות רגשיות חדשות ולא מוכרות , כגון משיכה מינית , זקפה לא רצונית ( אצל בנים , ( רצון לאונן , התאהבות ועוד . הטווח והעוצמה של רגשות אלו הם חזקים במיוחד , ולעתים קרובות מבלבלים ומפחידים את המתבגר . בהמשך נדון גם בהשלכות רגשיות וחברתיות של התפתחויות אלו . שינויים פיזיולוגיים : שינויים במבנה המוח במהלך שנות ההתבגרות עובר מוחו של המתבגר שינויים בהיקף נרחב ובקצב מהיר , שני רק להתפתחות המוח בגיל הינקות . שלא כמו בהתפתחות החלה במוח בגילים מוקדמים יותר , בגיל ההתבגרות ההתפתחות העיקרית אינה מתבטאת בגידול בכמות החומר או המוליכים העצביים במוח , אלא בשני תהליכים המתחוללים במוליכים העצביים שכבר קיימים , שינויים המאפשרים למוח להיות יעיל ומהיר יותר : התכסות המוליכים העצביים במעטה מבודד – ( Myelination ) בגיל ההתבגרות מתעבה שכבת חומצות שומן זרחניות ( ששמה מיאלין ) המכסה את המוליכים העצביים במוח . שכבה זו משמשת מעטה מבודד לסיב העצבי ( בדומה לכיסוי שעל פני חוטי חשמל . ( כך הופכים המוליכים העצביים למהירים ויעילים יותר . תהליך זה מוביל לחשיבה מהירה יותר , יעילה יותר וחדה יותר אצל המתבגר ( Johnson , 2001 ; Steinberg , 2005 ) גיזום הדחיסות הסינפטית (– Synaptic Pruning ) בתהליך זה סינפסות במוח שלא נמצאות בשימוש תכוף מתנוונות ונעלמות . במילים אחרות המוח הופך למתמחה יותר – 5 הבלוטות האנדוקריניות מפרישות הורמונים ישירות למחזור הדם של בעל החיים . לכל אחת מהן תפקיד מיוחד לה והורמונים אחרים שהיא אחראית על הפרשתם ( בלוטות אנדוקטריניות הן למשל השחלות , האשכים והלבלב . (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help