sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

הם מעבירים אותה ליועצים או למורים בבית הספר , שמעבירים אותה לאחר מכן להורים . יתרונותיה של צורת ההעברה הראשונה הם שמי שמעביר את התכנית הוא בעל מומחיות רבה יותר , ושבדרך זו נחסך שלב בתהליך ההעברה של הידע והכישורים מהמנחה להורה . יתרונותיה של השיטה השנייה הם שהיא תורמת גם להיכרות ולקשר בין אנשי החינוך להורים , שהיא מעצימה את תפקידו של איש ההוראה , ושהיא מאפשרת העברת התכנית להורים רבים בפרק זמן קצר יחסית . קהל יעד ספציפי יותר של חלק גדול מהתכניות הוא הורים לתלמידים בחינוך המיוחד והורים לתלמידים בעלי לקויות למידה . התכניות להורים אלו מתקיימות במתכונת של קבוצות או מפגשים פרטניים , המיועדים לספק להורים ידע והכוונה . חלק מהתכניות כוללות הכשרה ועבודה עם ההורים , ואלה מתקיימות במקביל לתכניות עבודה עם ילדיהם . דוגמה לכך היא מודל עוצמה , תכנית השייכת לאגף שפ״י ( שירות פסיכולוגי ייעוצי ) במשרד החינוך . התכנית כוללת הפעלת קבוצת ילדים שיש להם בעיות התנהגות . בהתאם לקבוצה שהתגבשה מתקיימים מפגשים עבור ההורים , ובהם הורים לומדים תכנים וכלים שנועדו לשינוי התנהגות והם מבוססים על התכנית המועברת לילדים . שפ״י מפעיל גם תכניות אחרות המותאמות למגזרים ספציפיים בתוך החברה הישראלית , למשל הסדנאות להורים לילדים בסיכון שהם עולים חדשים , או תכניות מקומיות וארציות עבור הורים מתרבויות מיעוט . תכניות אלה מלמדות כישורי חיים ומשלבות זאת עם טיפוח מנהיגות בקרב ההורים . רובן המכריע של התכניות נוגעות לסביבה החברתית של ההורים או לתלמידים במעמד מיוחד . תכניות הפונות להורים בלי מאפיינים ייחודיים כמו תרבויות מיעוט או SES נמוך הן לרוב תוצר של יזמה מקומית , ובכל מקרה הן שייכות לתחום ההתערבות אצל המשפחה . ( Family intervention ) מערכת החינוך היא היוזמת אותן , והן מכוונת לשנות את התמיכה הרגשית או הלימודית שלה זוכה התלמיד . המקום וההקשר שבו מועברות התכניות : רובן המכריע של התכניות שנסקרו מועברות בבית הספר או במסגרת מרכז השירות הפסיכולוגי החינוכי ( שפ״ח ) העירוני . יוצאת דופן היא תכנית אמ״ץ של אגף שח״ר במשרד החינוך , המיועדת לנערים בסיכון . במסגרתה מבקרים מחנכי הכיתות בבית הנער ומגייסים את הוריו למהלך של תמיכה ועזרה להשבת הנער למסגרת נורמטיבית ( דרך זו קיימת גם בחלק מהפעילויות של המגזר השלישי . ( הקשר המעניין שבאמצעותו מועברות חלק מהתכניות הוא יום ההורים הכיתתי . רשת אורט , למשל , מעבירה ״ימי הורים מחזקים״ על בסיס עקרונות הפסיכולוגיה החיובית . במסגרתם מתמקדים המורים , יחד עם ההורים , בנקודות החוזק של התלמיד ובדרכים לקדם אותן . לפי נציגי הרשת אפשרות זו נפתחה בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית ופיתוח תוכנת המשו״ב , שחסכה מהמורים את הצורך להשתמש ביום ההורים על מנת לעדכן את ההורים במצבו הלימודי של התלמיד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help