sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

( Ryan & Decci , 2000 ) הכוונה במונח ׳אוטונומיה׳ היא לבחירות אישיות וחופשיות של המתבגר מבחינה פסיכולוגית ולא בהכרח להעדר תלות . לכן , על אף ההתנתקות ההדרגתית של מתבגרים מהוריהם הקשר עם ההורים ממשיך להתקיים . ( Vansteenkiste et al ,. 2008 ) יתרה מזו , ככל שקשר זה קרוב יותר , המתבגר יכול לפתח אוטונומיה רבה יותר ומסוגל ליצור קשרים חברתיים טובים יותר . מחקרים מצאו קשר בין בחירה חופשית לבין רגשות חיוביים של מתבגרים , ( Pomerantz & Qin , 2013 ) בין בחירות של מטרות העתיד של מתבגרים והוריהם ( Seginer & Shoyer , 2012 ) ובין כמות החשיפה האישית של מתבגרים בפני הוריהם . ( Cheung et al ,. 2013 ; Smetana , 2010 ) סגנון ההורות קובע למעשה את התפתחות האוטונומיה של המתבגר . ככל שסגנון ההורות מאפשר חופש פסיכולוגי , כך יכול המתבגר להשיג את מטרותיו ההתפתחותיות באופן נכון יותר . תהליך דומה ניתן לראות מול דמויות סמכות אחרות , למשל בית הספר . מורים יכולים ליצור אקלים תומך חופש פסיכולוגי ובכך להגביר הצלחה בלימודים ולשפר את מצבו הנפשי של המתבגר . ( Assor , 2005 ) מורים גם יכולים להגביר מוטיבציה אינטרינזית אצל המתבגרים באמצעות היותם אמפתיים לצרכים האישיים של תלמידיהם , כמו גם באמצעות הפיכת החומר הלימודי לרלוונטי לתלמידים . עשור מצא שרלוונטיות החומר הייתה המנבא הטוב ביותר להרגשה טובה ולמעורבות רבה יותר בלמידה . ( Assor , 2002 ) בדומה לכך מצאה שכטמן , במחקר התערבותי , שחומר למידה רלוונטי ללומדים שיפר את התנהגותם ואת הרגשתם בהשוואה לאלה של קבוצת ביקורת שבה לא הושם דגש על רלוונטיות החומר ללומד . ( Shechtman & Yaman-Abu , 2012 ) לסיכום , בגיל ההתבגרות , בעיקר בשלב ההתבגרות האמצעית התיכונה ( 12-15 ) יש ירידה בהתעניינות בלימודים והמוטיבציה נובעת מלחץ חיצוני יותר מאשר מבחירה חופשית . בגיל זה עסוקים המתבגרים במיוחד בשינויים הפיזיולוגיים והחברתיים שעוברים עליהם . המעבר מבית ספר יסודי לחטיבת הביניים קשה להם בשל הזרות , העדר האינטימיות , והדרישות הרבות מצד בית הספר . בגיל זה במיוחד חשוב שהורים ומורים יתמכו במתבגרים . קשר קרוב המבוסס על שיח פתוח יוצר לא רק רצון עצמאי אלא גם מחויבות להורים , שהופכת עם הזמן לחלק מבחירותיו האישיות של המתבגר . ( Cheung & Pomeranz , 2012 ) תת פרק זה יחולק לשניים : בחלקו הראשון והמרכזי נציג שינויים העוברים על המתבגר וסביבתו בשנות ההתבגרות . חשוב להדגיש כי אף שאנו מציגים את השינויים הללו כנבדלים ומופרדים זה מזה , הם קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה בצורה תהליכית ותוך היזון חוזר של ההשפעות ההדדיות . בחלק השני של תת הפרק נציג את המשמעות של שינויים אלה והשלכותיהם על צרכיו של המתבגר מהמערכת הבית ספרית , מהמערכת המשפחתית ומהקשר בין שתי המערכות . נתחיל אפוא בהצגת שינויים פיזיולוגים , רגשיים וקוגניטיביים שעובר המתבגר עצמו :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help