sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

הממצאים העיקריים של הסקירה הם : מיעוט יחסי של תכניות הפועלות לקידום קשרי משפחה-בית ספר למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים : לא נמצאו תכניות לעידוד מעורבות הורית למתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית , למתבגרים עם מוגבלויות חושיות ( ליקוי ראייה / ליקויי שמיעה , ( למתבגרים עם לקויות למידה , למתבגרים מעוכבי התפתחות , למחוננים ולמתבגרים השוהים בפנימיות . לעתים נמצאו תכניות לאוכלוסייה מסוימת , אך ללא מרכיב הורי-בית ספרי הן לא שולבו בסקירה הנוכחית , אלא אם כן הייתה לכך מטרה מסוימת . קשיים בהכללה : בבחינת התכניות שנמצאו , עולה מגוון של דרכי התערבות שבהן נעשה שימוש אך כאמור כיוון שמדובר באוכלוסיות שונות מהותית מבחינת המאפיינים , לעתים קשה יהיה לבצע העברה של תכנית שהופעלה באוכלוסייה מסוימת ולהפעילה ביעילות על אוכלוסייה אחרת . העדר דגש על ההורים : בחלק גדול מהתכניות המתוארות אין דגש מיוחד על ההורים , התכנית המיועדת להורים אינה מפורטת דיה , לא בוצע מחקר מעקב על הישגי ההורים מלבד במחקר אחד , ( Yoo et al ,. 2014 ) ולא נבדק הקשר הישיר בין מעורבות הורית והצלחת התכנית . גורמים המשפיעים על ההתערבות : מבחינת המודלים השונים וניתוח ממצאי מחקר שהתקבלו מקשת רחבה של מחקרים עלה , כי לתפיסותיו של ההורה יש השפעה רבה על סוג הקשר שיתקיים בין המשפחה לבין בית הספר . ממצא זה תקף הן לגבי קשר משפחה – מתבגרים ״רגילים״ ( למשל , מחקרה של לבנדה , ( 2009 והן לגבי בעלי צרכים מיוחדים . תקציר : שימושים בערוצי תקשורת חדשים : איסוף נתונים מבעלי עניין — מורים והורים ד״ר גילה קורץ בשנים האחרונות , עם התפתחות טכנולוגיות האינטרנט גבר השימוש בערוצי תקשורת חדשים בין בית הספר לבין ההורים . יישומים כדוגמת דואר אלקטרוני , רשתות חברתיות , מסרים מיידיים , מערכות מוסדיות של מידע ותקשורת ( משו״ב , מנבסנ״ט וכד׳ ) ואמצעי תקשורת אלחוטיים כדוגמת הטלפונים החכמים טומנים בחובם פוטנציאל להעמקת מעורבות ההורים בחיי בית הספר ואף לשינוי תפקידם של המורים ושל ההורים בתהליך החינוכי של הדור הצעיר . מתוך הכרה בחשיבות הנושא ובשל מיעוט העדויות המחקריות האמפיריות הקיימות בו הזמינה ועדת מומחים לנושא קשרי בית ספר-משפחה בסביבה משתנה , באמצעות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים – היזמה למחקר יישומי בחינוך , נייר עבודה שמטרתו לשרטט תמונת מצב

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help