sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

ההתערבות התאוריה השלטת בהתערבויות אצל מתבגרים והוריהם היא התנהגותית ( ראה סקירת ספרות של בוקובזה , . ( 2013 יש נימה מתנשאת בגישה טיפולית זו המניחה שהמטפלים שולטים בגוף הידע ועל הילדים וההורים ללמוד אותו . אף על פי שיש מן המשותף לכל המתבגרים בעלי הקשיים , יש גם קשיים ייחודיים , ואלה דורשים מענה ייחודי . יש לנסות גישות נוספות , הומניסטיות , שיאפשרו למתבגרים ולהוריהם חוויה של ק ִ רבה חברתית ורגשית , ועיבוד רגשי וקוגניטיבי של הקשיים הייחודיים להם . הורי המתבגרים הללו מאותגרים ללא הרף בחיי היומיום וסובלים מבדידות חברתית ומדחייה חברתית . קבוצות תמיכה להורים אלו חיונית לצורך שחרור רגשי של התלמידים , צמצום תחושת הבדידות שלהם והעצמתם . תמיכה מסוג זה יכולה להינתן על ידי יועצים חינוכיים ופסיכולוגים . מעבר למתן תמיכה , סיוע מסוג זה עשוי לקרב בין הצדדים וליצור שותפות בריאה מבוססת על אמון הדדי . מתבגרים בעלי צרכים מיוחדים ( למעט מתבגרים מחוננים ) מתקשים להשלים את המטרות ההתפתחותיות לגילם בגלל תלותם הפיזית או המנטלית במבוגרים , ובשל מצבם הם מוסיפים להיות תלויים בהורים במידה רבה ולאורך זמן רב יותר . יתרה מזו , הורים למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים מתמודדים עם קשיים רבים בחיי היומיום , ואלה יוצרים הרגשה רעה , חוסר ביטחון , רגשי אשמה וכיו״ב ומשפיעים על חיי הזוגיות ועל המשפחה בכללותה . המלצות ברמת מערכת החינוך בית הספר מתמקד לרוב במשימות הלימודיות , אך כאמור , המכשול למטרות ההתפתחותיות דורש התייחסות רגישה ומעצימה . יתרה מזו , בשל לימודים ממושכים יותר מהרגיל ( עד גיל ( 21 הכוללים את נושא ההכשרה לעבודה ולחיים במסגרת לימודיהם , נדרש שיתוף פעולה עם ההורים על רקע זה . המלצתנו הכללית היא הרחבת הידע בכלל והידע הפסיכולוגי של הורים ומורים בפרט - למען שיפור בתפקודם של המתבגרים האלה . יידוע הורים וקידום מיצוי זכויות הורים בנושא של חינוך מיוחד ( באמצעים שצוינו בהמלצות הכלליות . ( הכשרת מורים ( בחינוך הרגיל : ( שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל הוא מאתגר , ועל כן דרושה הכשרה מתאימה למורים בחינוך המשלב . מורים בחינוך המיוחד מקבלים הכשרה רחבה בנושא הצרכים המיוחדים של מתבגרים אלו , ובתוכם ה ַ ק ֶ שר עם הוריהם . אלא שבהכשרת מורים בחינוך הרגיל ובעיקר בחינוך העל יסודי , הכשרה זו כמעט ואינה קיימת . המלצתנו היא להרחיב את הכשרת המורים , התמחותם והשתלמותם בנושאים הקשורים לקשר עם הורים של תלמידים משולבים בעלי צרכים מיוחדים ולסייע להורים להוות מוקד תמיכה לילדיהם . 25 יש לציין כי לולא היה הדבר מחוץ לתחום העיסוק של ועדה זו , היינו ממליצים להרחיב את הכשרת המורים בחינוך המשלב כך שתיגע גם במאפייניהם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים , בצורכיהם הייחודיים , בארגון הכיתה לקליטתם ועוד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help