sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

את המערכות הספציפיות שהתלמיד בא איתן במגע , אלא גם את התהליך הדו כיווני שהקשר בין המערכות השונות מהווה . תאוריה זו גם מדגישה את חשיבות ההקשר ההתפתחותי , ולכן מתאימה למסמך זה , העוסק בהקשר התפתחותי ספציפי – גיל ההתבגרות Patrikakou , ) . ( in press ; Patrikakou , 2004 יש לציין כי תאוריה זו היא הבהירה ביותר בהתייחסותה למעורבות הורים באופן כללי , אולם ייתכן שתאוריות אחרות ( למשל תאוריית ההון החברתי של קולמן , ( Coalman , 1988 - מבהירות טוב יותר את חשיבותם של קשרי הורים-מורים בקבוצות בעלות מאפיינים חברתיים שונים או ממעמד חברתי כלכלי נמוך . ברופנברנר מציג מסגרת התייחסות לתיאור וניתוח של תהליכים חברתיים , מסגרת הכוללת פירוט של חמש רמות של מערכות : רמת מערכת המיקרו – ( Micro system ) מערכת ספציפית שהילד נמצא עמה בקשר ישיר . רמת מערכת המסו – ( Meso system ) מערכת היחסים בין שתי מערכות או יותר שעמן הילד בא במגע ישיר . רמת מערכת האקסו – ( Exo system ) מערכת היחסים בין מערכת שהילד בא עמה במגע ישיר למערכת או מערכות שהילד לא בא עמן במגע ישיר . מערכת מקרו – ( Macro system ) ההקשר הכללי יותר – החברתי , הכלכלי וכן הלאה – שבתוכו מתקיימות המערכות השונות . ההקשר הכרונולוגי – ( Chrono system ) השפעה של זמנים מסוימים או של התפתחויות מסוימות לאורך זמן . ניתוח של המערכות הקשורות לתחום עיסוקה של הוועדה על פי תאוריה זו יניב מספר מערכות מרכזיות : התלמיד עצמו , על מאפייניו הקוגניטיביים , הביולוגיים והחברתיים , הוא מערכת מיקרו בפני עצמה . גם המערכת הבית ספרית שבה לומד הילד היא מערכת מיקרו , המערכת הביתית גם היא מערכת מיקרו , ומערכת היחסים בין המערכות הללו היא מערכת מסו . כל אחת ממערכות המיקרו נמצאת בתוך הקשר תרבותי ( מערכת מקרו ) משלה . לעתים ההקשר התרבותי של שתי המערכות ( הבית ובית הספר ) דומה , ולעתים הוא שונה . בנוסף , בית הספר נמצא בתוך מערכת מבנית מורכבת – מערכת החינוך במדינה – שהיא מערכת מקרו כשלעצמה . לכל אחת ממערכות המקרו והמיקרו יש המטרות שלה , שנגזרות גם מתוך ההקשר המבני או האידאולוגי שלהן . המטרה של מערכת המסו צריכה להיגזר מתוך מטרות אלו . ולבסוף – ההקשר ההתפתחותי של התלמיד עצמו מהווה את ההקשר הכרונולוגי המרכזי , ובמסגרת העבודה שלנו הכוונה היא למאפיינים ההתפתחותיים של גיל ההתבגרות ( זהו כמובן תיאור מתומצת של מספר מערכות מרכזיות המשפיעות על ההורים , הילד , בית הספר והקשר ביניהם . לניתוח מורחב ראו : . ( Downer & Myers , 2010

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help