sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

קרובות אינם רואים את חריגותם בעין יפה . הם סובלים מהצקות ומתגובות של דחייה מצד מורים שאינם מתמודדים איתם בהצלחה . יש ביניהם גם אחוז ניכר של מתבגרים הסובלים מקשיים רגשיים , מלקויות למידה ומהיפראקטיביות . תלמידים אלו מטעים את המורים ואת ההורים בא סינכרוניזציה אופיינית בין התפתחותם הקוגניטיבית לרגשית . המבוגרים מצפים מהם להשתמש ביכולתם הקוגניטיבית לצורך ויסות רגשי ושליטה בהתנהגותם . לעתים קרובות ההורים מפתחים ציפיות גבוהות מדי להישגים לימודיים , וציפיות אלו מכבידות על המתבגר . באוכלוסייה זו אנו רואים לא פעם התערבות יזומה של ההורים בבית הספר , בעיקר בהיבטים הלימודיים של תפקוד ילדיהם . כמו ילדיהם הם שאפתנים ויש להם ציפיות גבוהות לגבי תוכני הלימודים , צורת הלימודים , ויחסי מורה-תלמיד . הקשר בין בית הספר להורים חשוב ביותר לתיאום ציפיות בתחום הלימודי ולהדרכת ההורים בתחום הרגשי . תיאום והדרכה שכאלה דורשים הכשרת מורים ייחודית . אמנם ישנה מגמה כזו במשרד החינוך אך היא מתייחסת בדרך כלל למחנכים בלבד . רוב המורים המלמדים מחוננים מתבגרים הם מורים רגילים , לא מחנכי כיתות . אין כמעט תכניות הדרכה או תמיכה בהורים ובבני משפחה אחרים של מחוננים . לסיכום , יש צורך בהקמת מערך מקצועי של מורים , יועצים ופסיכולוגים שילמדו את הייחוד שבמחוננים ויתפקדו בהתאם . מורים ילמדו בדרך מותאמת ויבינו את הילד המחונן . יועצים ידריכו מורים בעבודתם עם מחוננים , ידאגו לסביבה חברתית מקבלת , יתנו מענה ישיר לתלמידים ולקשיים הרגשיים חברתיים שלהם , וי ִ צרו את הגשר עם ההורים . הפסיכולוגים יטפלו בילדים בעלי הקשיים המורכבים יותר ובמשפחתם . הסיוע הנדרש להורים גם הוריהם של ילדים בעלי חריגויות זקוקים לתמיכה רגשית ולהכוונה . הורים לילדים בעלי הפרעות התנהגות או הפרעות קשב והיפראקטיביות זקוקים במיוחד לסיוע כזה בשל האתגרים שהם עומדים בפניהם מבית . שירות כזה להורים לא ניתן עד כה בתכיפות במסגרת בית הספר . החלוקה המסורתית הייתה של מורים המטפלים בתלמידים ועובדים סוציאליים שמטפלים במשפחות . אולם לאור חשיבותה של מעורבות הורית למען ההתפתחות של ילדם יש להרחיב את השירות הזה בצורת קשר ישיר בין המערכת החינוכית לבין המשפחה , קשר שיכלול הכוונה והדרכה של הורים על ידי אנשי מקצוע טיפוליים בבית הספר . רכיבים אלו של מעורבות הורים נמצאו בתכניות רבות שסקרנו , אך לא בכמות מספקת . יתרה מזאת , לאור הקשיים המורכבים של הורים אלו , הם זקוקים ליותר מאשר הכוונה והדרכה . נחוצה להם גם מסגרת טיפולית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help