sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

המחקר מראה שלמעורבות הורים יש השפעה חיובית על התנהגות תלמידים והישגיהם . ציר מרכזי שעל פיו נבחנת מעורבות הורים הוא מיקום המעורבות : מעורבות הורים בבית ספר לעומת מעורבות הורים המתבצעת בבית . נמצא שמעורבות בבית התלמיד היא בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על הישגיו . מעורבות הורים בבית מוגדרת ונבחנת על פי שתי קטגוריות : א . מעורבות התומכת בלמידת הילד ב . מעורבות ״מופשטת״ , הכרוכה בהתוויית ציפיות ושאיפות עבור הילד ובקשירת הלמידה הבית ספרית עם עתידו נמצא שלמעורבות מופשטת , במיוחד לחיבר וּ ת אקדמי , יש ההשפעה הגדולה ביותר על הישגי תלמידים . המחקר מראה שלמעורבות הורים יש השפעה חיובית על הישגי כל התלמידים , ללא קשר למעמד הסוציו אקונומי של ההורים . עם זאת , מידת המעורבות וסוגה מושפעים בכל זאת ממעמד סוציו אקונומי . הורים ממעמד סוציו אקונומי גבוה יותר מעורבים יותר בבית הספר , אך בכל הקשור למעורבות בבית , הממצאים מעורבים . המחקר מראה שהורים ממוצאים אתניים שונים מעורבים בחינוך הבית ספרי של ילדיהם במידות דומות אך באופנים שונים . הורים ממוצאים אתניים שאינם דומיננטיים מעורבים פחות בבתי ספר . הספרות מצביעה על מידת השפעה שונה של סוגי מעורבות הורים על הישגי תלמידים ממוצאים אתניים שונים . כמו כן , קיימים מחקרים שהתבצעו בארצות הברית המעידים על כך שבמשפחות ממעמד בינוני ממוצא לבן יש קורלציה חזקה יותר בין מעורבות הורים ובין הישגי תלמידים . מעורבות הורים לובשת צורות שונות כשמדובר במוצאים אתניים שונים , והיא עשויה לכלול צורות שבאופן ״מסורתי״ גם בית הספר וגם המחקר אינם תופסים כמעורב וּ ת . כאשר מפתחים מודל למעורבות הורים , חשוב ביותר להכיר את דרכי המעורבות של כל קהילה אתנית ולבחון את הקשרים בינן לבין הישגי תלמידים . מחקרי הערכה מהימנים של תכניות למעורבות הורים ובפרט כאלה של בתי ספר על יסודיים הם נדירים . חוקרים חלוקים בשאלה מה ניתן להסיק מהעדויות האמפיריות הקיימות . על השאלה אם תכניות מעורבות מקדמות מעורבות הורים איכותית , התשובה היא כן , אולם העדות האמפירית אינה מהימנה דיה . מחקרים מצביעים על קשר בין הישגי תלמידים ובין תכניות לקידום מעורבות הורים המתמקדת בהענקת מקום ומבנה ללמידה בבית , במיוחד כשמדובר בתכניות שעיקרן מתן כלים לעזרה בלמידה בתחום תוכן מסוים . גם תכניות המתמקדות בבניית שותפות בין הורים לבין בית ספר התבררו כיעילות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help