sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

תלמידים אלו משולבים לרוב בחינוך הרגיל ומקשים על מוריהם , על עמיתיהם וגם על הוריהם . החינוך הרגיל אינו ערוך לקלוט את התלמידים הללו ולהתמודד עמם יומיום . מורים רבים לא הוכשרו לטפל בקשיים אלו , ההורים גם הם חסרי אונים , העמיתים דוחים אותם , והתוצאה הבלתי נמנעת היא החרפת הקשיים . כשמדובר בתלמידים אלו , שיתוף פעולה עם ההורים חיוני , אך לא פשוט לביצוע . הוא דורש אמון הדדי , מיומנויות מקצועיות מצד המורים ומוטיבציה מצד ההורים . הכלה של ילדים בעלי חריגות בכיתות הרגילות דורשת הבנה וסובלנות מצד הורים לילדים נורמטיביים . המורים צריכים לקבל הכשרה כיצד להתמודד עם מתבגרים אלו באופן יעיל וללא הסלמה , כיצד לשמור על תקשורת יעילה עם ההורים וכיצד לסייע להורים ברמה הדרכתית להיות הורים יעילים יותר . התמודדות וסיוע כאלה מחייבים אימון ממושך כבר בעת ההכשרה להוראה וכן בהשתלמויות מקצועיות . היועצים זקוקים גם הם להכשרה מיוחדת לעבודה עם מתבגרים בעלי קשיים מורכבים ועם הוריהם . דוגמה לכך שמענו מפי יועצת ברשת עמל הקולטת נוער בסיכון ותלמידים שיש להם קשיי התנהגות . בעמל מציעים להורים קבוצות טיפוליות לתמיכה בהורים ולשיפור תפקודם ההורי . ולבסוף , לא נפקד מקומם של הפסיכולוגים . אמנם הם בעלי ידע רחב בפסיכולוגיה אך לאו דווקא בכזאת העוסקת באוכלוסיות חריגות . פסיכולוגים בעלי הכשרה מתאימה עשויים לסייע רבות בטיפול בהורים נזקקים באוכלוסייה זו . ב . מתבגרים התלויים במבוגר : קבוצה זו כוללת את התלמידים המצויים בספקטרום האוטיסטי , מתבגרים מעוכבי התפתחות שכלית , ילדים בעלי נכויות שונות ותלמידים הסובלים ממחלות כרוניות . גיל ההתבגרות מאופיין במאבק לקראת עצמאות , אולם מתבגרים בקבוצה זו אינם יכולים לממש את המשימה ההתפתחותית הזאת . מצב זה יוצר קונפליקט פנימי אצל המתבגרים , ויש לו השלכות על הקשרים שבין המשפחה לבית הספר . מתבגרים שאינם יכולים לממש את עצמאותם וגיבוש זהותם האישית אף הוא מעוכב סובלים מהתלות שנכפתה עליהם . גם להם יש צרכים חברתיים שאינם באים על סיפוקם , ומן הראוי שבית הספר יהיה ער לצרכים הללו ויסייע לתלמידים ולהוריהם במימושם . אף שהורים רבים למתבגרים השייכים לקבוצה זו מלווים אותם פיזית לבית הספר , הקשר עם בית הספר אינו תמיד חיובי . להורים אלו יש נטייה לגונן על ילדיהם בשל חוסר האונים של האחרונים , ולא תמיד הם נתקלים בתשומת לב דומה מצד גורמים אחרים כלפי ילדם . דרוש שיח פתוח ובונה בין ההורים למורים , שיח שיוביל להבנת עולמם הפנימי של מתבגרים חריגים ויאפשר לתת מענה לצורכיהם . ג . מתבגרים מחוננים : אוכלוסייה שבדרך כלל אינה משויכת לחינוך המיוחד . לכאורה מדובר בתלמידים מצטיינים שנהנים מתשומת לב רבה , ואכן רובם כאלה . הבעייתיות אצלם ממוקדת בתחרותיות גבוהה , בנטייה לפרפקציוניזם , בחוסר סובלנות לכישלון , בציפיות מוגזמות לעתים מצד ההורים , ובתחושת בדידות . הם רואים עצמם חריגים , ולעתים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help