sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

נדגיש כי אנו מודעים לכך שישנם מצבי סיכון שונים המתעוררים בבתי הספר ( למשל פציעה , העדרות , כישלון בסדרת מבחנים ) לעומת כאלה שהתלמידים מגיעים איתם לבתי ספר ( למשל סוכרת , פוסט טראומה , גירושי הורים . ( אין ספק כי האינטראקציה שבין הבית לבין בית הספר עשויה להיות שונה בכל אחד מהמקרים , חובת הדיווח משתנה ממקרה למקרה ואופן הפעולה משתנה גם הוא . עם זאת אין ספק כי בכל המקרים נדרש שיתוף פעולה בין הגורמים . תכניות רבות מיועדות לטפל בנוער בסיכון ( למשל FCU - Family , Check Up ; Dishion & , ( Stormshak , 2007 המבוססת על הגישה האקולוגית . תכנית זו מדגישה מאוד שיתוף הורים , בסדנאות קבוצתיות או בליווי פרטני , בהתאם לקשיי המתבגרים . התכנית לוותה במחקר רב והצביעה על הישגים טובים . מחוננים אף על פי שמחוננים לא נחשבים באופן מסורתי לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים או תלמידים בסיכון מצאנו לנכון לכלול אותם בסקירה זו משלוש סיבות : א . מחוננים הם הון אנושי ייחודי של המדינה וראויים לטיפוח מיוחד ; ב . מחוננים זקוקים לשוויון הזדמנויות למימוש מיטבי של הפוטנציאל האנושי ; ג . יש לא מעט אתגרים בעבודה עם אוכלוסייה זו . איתור מחוננים מתבסס על מבחנים שונים של כשרים אינטלקטואלים , שכולם מסוכמים לציון אחד . מדובר ב 2 % מכלל התלמידים בארץ . בסך הכול יש 13 , 720 תלמידים מאותרים , מהם 2 , 342 תלמידים בכיתות ייחודיות , 7 , 144 במסגרת של יום העשרה שבועי ( תכנית שליפה , ( 2 , 947 בחוגי העשרה המתקיימים באוניברסיטאות , ו 1 , 287 במסגרות שונות . כיתות ייחודיות פועלות ב 9 ערים , תכניות שליפה ב 52 ערים ורשויות , וחוגי העשרה מתקיימים ב 30 ערים . תלמידים מאותרים רבים בוחרים לא להשתמש בשירותים מיוחדים ונשארים בכיתה הרגילה ( ראה סקירה של שני , . ( 2009 יש המתייחסים למחוננות כחרב פיפיות : מצד אחד מחוננות היא מתנה המאפשרת התפתחות ומימוש עצמי מרבי . מצד שני , קורה לפעמים שהגורמים האפקטיביים הנלווים למחוננות פוגמים או מפריעים להתפתחות בריאה של התלמיד המחונן , והם אף קשורים קשר הדוק להישגיו הלימודיים . הגורמים האפקטיביים הם הבסיס למוטיבציה , לדימוי עצמי , לבריאות נפשית . אין תמימות דעים בספרות לגבי מאפיינים אפקטיביים של מחוננים , וממצאי המחקר אינם עקביים . יש הטוענים שמחוננים מגלים רמת הסתגלות חברתית טובה כמו של עמיתיהם הלא מחוננים ואף יותר ( למשל , ( Richards et al ,. 2003 ואילו אחרים טוענים שהם נתקלים בבעיות הסתגלות רבות יותר ( למשל . ( Pfeiffer , 2001 קשייהם מיוחסים לרוב ל א סינכרוניזציה בהתפתחות האינטלקטואלית והרגשית שלהם , לתיוג שלילי ולציפיות גבוהות מההורים . ( Yoo & Moon , 2006 ) בארץ נערך מחקר עדכני רחב היקף על אלפי משתתפים ( Shechtman & Selector , 2009 ) ובו נעשתה השוואה בין מתבגרים מחוננים במסגרות של כיתות ייחודיות ומרכזי שליפה לבין עמיתים לא מחוננים באותם בתי ספר . נמצא שהדימוי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help