sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

שונים של תלמידים בבית הספר . דוגמאות אלו נועדו להצביע על הגיוון בסוג הבעיות ואין בהן כדי להקיף את מצבי הסיכון כולם . כך למשל , מנתוני הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך ( 2014 ) עולה כי בשנת הלימודים תשע״ג נפלו 8 % 6- % מכלל התלמידים בכיתות ז׳–י״א קורבן לאלימות קשה בבית הספר . 16 % 10- % מהתלמידים נפלו קורבן לאלימות מתונה . 20 % 15- % מהם נפלו קורבן לאלימות חברתית ו 15 % 16- % לאלימות מינית . יש תלמידים שחוו טראומה או שחיים באזור סיכון . ממחקרים שונים שנערכו בישראל עולה כי שיעור גבוה של תלמידים נחשפו לאירועי טרור , בכלל זה חשיפה ישירה לטרור , קירבה לנפגעים או היכרות עם אדם שנפגע . שיעור גבוה של תלמידים שנחשפו בצורה כזו או אחרת לאירועי טרור ( למעלה מ ( 60 % מציגים תסמינים פוסט טראומטיים וכרבע מהם אף סובלים מסימפטומים ברמה בינונית הכוללים חרדה , דיכאון , רגישות בינאישית ועוד ( בראון לבינסון , . ( 2010 בהקשר אחר , מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ( 2013 ) עולה כי 11 . 7 % מהפונות לוועדות להפסקת הריון בשנת 2011 היו נשים עד גיל . 19 אין מידע לגבי שיעור הבנות שהיו גם תלמידות באותה עת , אך ניתן להניח כי חלקן לפחות היו כאלה . גם תלמידים שחלו והחלימו ממחלות קשות משתלבים מחדש בבית הספר , ויש שמסתגלים מחדש לבית הספר אחרי שנתגלו אצלם מחלה ממושכת או בעיות רפואיות . בשנים האחרונות למשל , אחד המשתנים המחייבים תשומת לב רבה הוא בעיית ההשמנה בקרב תלמידים . בין 25 ל 30 % מכלל התלמידים בישראל סובלים מעודף משקל . עם הארכת שעות הלימוד בבתי הספר וקיום ארוחות תלמידים בבית הספר כחלק מיום הלימודים עולה גם הצורך בהתייחסות למשתנה חשוב זה בקשר שבין ההורים לבית הספר . בהתייחס לפרספקטיבה ההתפתחותית העומדת בבסיס עבודת הוועדה יש לציין כי תלמידים רבים בגיל ההתבגרות מפנים אנרגיה רבה להתנסויות חדשות , לבחינת גבולות ויכולות ולבחינת הזהות האישית . כך למשל , גיבוש הזהות ( המינית , החברתית והדתית ) ועיצוב דעות , תפיסות ועמדות עשויים להוביל תלמידים לבחור בהתנהגויות שאינן עולות בקנה אחד עם ההתנהגויות שאפיינו אותם עד אותה עת , או להתנסות בחוויות חדשות ולא מוכרות כמו גם בהתנהגויות סיכון . אחת מהתנהגויות הסיכון הפוגעות בעיקר בנערות היא הפרעות אכילה ; כ 10 % מהמתבגרות סובלות מהן . הפרעות אכילה כוללות אנורקסיה , בולימיה , אכילה כפייתית והפרעות אחרות , ושכיחותן הגדולה ביותר היא בגיל ההתבגרות . הפרעות אלה קשורות לפיתוח זהות עצמית נשית האופיינית לגיל ומושפעות מאידאל הרזון התרבותי . לעתים מקבלות הפרעות אלו עידוד ותמיכה מנורמות חברתיות , הבאות לידי ביטוי בפורומים באינטרנט ( בוניאל וברק , . ( 2009 הפרעות אלו קשורות לפעמים בנעשה בבית הספר או שיש להן ביטוי בבתי הספר . גם במקרים אלו נדרשת אינטראקציה בין בית הספר לבית , אם בדרך של מסירת מידע ואם בגיבוש והפעלה של אסטרטגיות התערבות ברמה ראשונית , שניונית או שלישונית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help