sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

יש עדויות להשפעה חיובית של מספר תכניות התערבות הפונות לילדים והוריהם ( לסקירה מפורטת ר׳ סקירת ספרות של מיכל סיפרפאל , , ( 2013 אך רובן של תכניות אלו נוסו על ילדים צעירים . בארץ פותחו קבוצות טיפוליות לילדים ומתבגרים היפראקטיביים , והמחקר המלווה הצביע על תרומתן לשיפור התנהגותם של המשתתפים . הגף ללקויות למידה תומך בקבוצות הטיפוליות הללו ומרחיב את היקפן . גם הורי המתבגרים זקוקים לעזרה , בהכוונה אך בעיקר בתמיכה . בספרות הבינלאומית מתוארים ניצנים של עבודה עם הורים כחלק ממכלול טיפולי הניתן לבעלי הפרעת הקשב והיפראקטיביות , אך כאמור מדובר רק בהורים לילדים צעירים . לאחרונה פותחו כמשימה נפרדת קבוצות תמיכה להורים לילדים מבוגרים יותר ולמתבגרים , ויועצים חינוכיים לומדים להפעילן . גם עבודה קבוצתית זו זכתה לתמיכה מחקרית לא מעטה ( פיינגולד , . ( Danino & Shechtman , 2012 ; Shechtman & Gilat , 2005 ; 2014 מיועצת בית ספר השייך לרשת עמל שמענו על קיום קבוצות הורים מסוג זה בבתי הספר שלהם . ילדים הסובלים מהפרעות התנהגות כפי שראינו , הפרעות התנהגות מתגלות אצל חלק ניכר מהמתבגרים יחד עם הפרעות קשב והיפראקטיביות . ( 60 % 40– % ) אך יש ילדים רבים שיש להם הפרעות התנהגות אך לא הפרעות קשב והיפראקטיביות , ( 16 % 2– % ) לכן יש להתייחס להפרעת התנהגות כעומדת בפני עצמה . בניגוד לתגובות אימפולסיביות של ילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות , ילדים בעלי הפרעות התנהגות מתנהגים בזדון נגד החברה , חוקיה וערכיה . מתבגרים אלו אינם מצייתים לסמכות , הם מרדנים , נוטים לעימותים , פוגעים באחרים פיזית ורגשית ומעורבים בהתנהגות מסכנת . ניתן להתייחס לשתי צורות עיקריות של הפרעות התנהגות : התנהגות מתנגדת ומתריסה ( Oppositional Defiant Disorder ) והפרעת התנהגות Conduct ) ( Disorder המתבטאת בהתנהגות חוזרת ונשנית של פגיעה בזכויות הזולת וחוקי החברה . ההנחה היא שהפרעת התנהגות היא החמרה של התנהגות מתנגדת ומתריסה . שכיחותן של בעיות התנהגות עולה בגיל ההתבגרות , גם אצל בנות , ובעיקר באוכלוסיות מעוטות יכולת . מתבגרים שיש להם הפרעות התנהגות חסרים אמפתיה לסבלו של הזולת Burke et al ,. ) , ( 2002 תהליך עיבוד המידע החברתי שלהם מעוות לכיוון של תוקפנות , הם סובלים מחרדות , דיכאון , הפרעות אכילה וקשיים לימודיים . ( Viimamaaki et al ,. 2013 ) שילוב של גורמים גנטיים , ביולוגיים , נירולוגיים וגורמי סביבה מסביר את התפתחות ההפרעה . בנוסף לכך , גורמים משפחתיים כגון תפקוד הורי , הכולל הורות מחמירה , מזניחה , אלימה , ודיכאון הורי תורמים ישירות לתופעה . ( Patterson , 2002 ) הפרעת התנהגות מפריעה להתפתחותו התקינה של הילד ופוגמת בחיי המשפחה . היא גם מהווה אתגר גדול למערכת החינוך , וסיבה שכיחה למתח בין המערכת הבית ספרית לבין המשפחה . שתי אוכלוסיות אלו ( תלמידים הסובלים מהפרעת קשב , היפראקטיביות והפרעות התנהגות ) ייחודיות בקשיים שהן מערימות על המשפחה ועל בית הספר . נוצר מתח דווקא במקום ששיתוף

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help