sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

ובשילוב מוצלח של התלמידים בבתי ספר . אשר ליעד ההכלה של משרד החינוך נציין כי לא מצאנו התייחסות משמעותית בפרסומי המשרד לתפקידם של ההורים בתהליך ההכלה . נראה כי בעתיד יש מקום לתת את הדעת לעניין זה ביתר שאת . נושא שהורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מעורבים בו בתכיפות רבה הוא תכנית הלימודים היחידנית ( תח״י . ( מציאות זו שונה מן המצב הקיים אצל הוריהם של תלמידים רגילים . בשל אופיים השונה של הקשיים והרמה השונה של הלומדים , בית הספר מחויב להכין תכנית לימודית ייחודית לכל תלמיד , ועל ההורים לחתום על התכנית וללוות את ילדם בשליטה בה . גם ההורים זקוקים לליווי והדרכה בנושא זה . לעתים קרובות קיים פער בין ציפיות ההורה לאלה של בית הספר . ההורים עלולים להרגיש נחותים לעומת הצוות המקצועי , וחסרי אונים במשימות הסיוע לילדם . מתח רב במיוחד בין ההורים לבית הספר מסתמן בהקשר של ילדים בעלי קשיים והפרעות התנהגות . יש ותלמידים אלו יוצרים בעיות משמעת ומהווים אתגר להורים ולמורים כאחד . ההורים מצפים שהמורה כאיש מקצוע ידע להתמודד עם הקשיים ואילו המורים , המתמודדים עם כיתה גדולה של תלמידים , מצפים מההורים שיחנכו את ילדיהם ויתמכו בהם . לעתים ההורים רואים צורך לסנגר על ילדם בפני המורים , ואם אין להם המיומנויות הדרושות לעשות זאת מתוך הבנה וכבוד למורה , האינטראקציה עלולה להפוך לקונפליקטואלית . לאור ריבוי התלות בין הורים למורים בהקשר של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים , הק ֶ שר המתבקש מועד לפורענות . ואכן נמצא שככל שגיל המתבגר עולה , יורדת שביעות הרצון מבית הספר . ( Span et al ,. 2003 ) עבודה עם הורים למתבגרים על פי סוג החריג וּ ת בחינת הספרות המחקרית מעלה כי לקשר שבין בית הספר לבין ההורים יש חשיבות רבה להצלחת תכניות התערבות שונות , טיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים , מניעת התנהגויות סיכון בקרב ילדים ועוד . בעת טיפול רפואי שמירה על רצף טיפולי בין הבית לבין בית הספר מחייבת קשר שכזה . כפי שיתואר בהרחבה בהמשך , גם לאמון הנרקם בין בית הספר לבין ההורים בשאלת הטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים , או התנהגויות סיכון שונות יש חשיבות רבה . בחוזר מנכ״ל משרד החינוך יש התייחסויות שונות לחובת בית הספר בדיווח להורים במקרים שונים של סיכון או קושי , אך יש לציין כי אין כל התייחסות לפרקטיקה הנהוגה ולאופן שבו יש למסור , אם בכלל , את המידע או לשתף פעולה בהתערבות ומניעה . למותר לציין כי תכניות התערבות שיש בהן שיתוף פעולה בין הורים לבית הספר מחייבות לעתים הדרכה של כל אחד מהשותפים ובכלל זה הדרכה של הורים , מורים ולפעמים אף מנהלים . מקומו של הילד לא נפקד מתכניות אלו , וסקירת הספרות המחקרית מעלה כי ככל שניתן , שילוב התלמידים בתהליך ההכשרה של כל אחד מהגורמים השותפים הוא בעל חשיבות רבה להצלחת ההתערבות . להלן נתייחס לחשיבותו של הקשר שבין הבית לבית הספר בהתאם למאפייני התלמיד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help