sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

הספר מציע . ( Dempsey-Hoover , 2010 ) באוכלוסיית החינוך המיוחד נוסף מרכיב משמעותי והוא אופייה של החריג וּ ת , מפני שהוא המכתיב את טיב הקשר . יתרה מזאת : באופן כללי , מעורבות הורים בבית הספר מצטמצמת ככל שגיל התלמידים עולה , אבל בחינוך המיוחד אין הדבר כך , שכן על פי חוק , הורים ובית הספר מלווים את התלמיד עד גיל , 21 ובחיים העתידיים באופן כללי . מכאן שמסע מעורבות ההורים באוכלוסייה מאתגרת ממושך יותר וגם מורכב יותר , בעיקר בגיל ההתבגרות . מתבגרים בחינוך המיוחד עוברים תהליכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים דומים לאלה שעוברים עמיתיהם שאינם שייכים לחינוך המיוחד . גם הם עומדים בפני משימות מרכזיות האופייניות לגילם : סיפוק צרכים פיזיולוגיים , פיתוח זהות אישית ועצמאות תוך ניתוק הדרגתי מההורים ומציאת מסגרת חברתית תומכת . משימות אלו קשות , לעתים בלתי אפשריות , למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים . למשל , השינויים הגופניים לא תמיד מובנים להם , התנהגותם בהקשר זה אינה נורמטיבית ולעתים אף מביכה ומסוכנת . בהקשר של עצמאות , מצבם חמור עוד יותר מכיוון שהצורך בעצמאות עומד בסתירה לאפשרויות התפקוד שלהם , תחושה שעלולה להוביל לדכדוך , חרדה ואף דיכאון . יתרה מזו , בשל מראה או התנהגות שונים , חלק מן הצעירים האלה ממודרים או דחויים מבחינה חברתית . מעבר לתחושת הבדידות הקשה , בהעדר קבוצת השתייכות ותמיכה חברתית הם מתקשים להתרחק מההורים ולפתח עצמאות . מובן שגם להוריהם תפקיד ההורות מורכב יותר , והוא מצריך ידע , הבנה , סבלנות והרבה תמיכה והדרכה . גם למורים עבודה עם מתבגרים מאתגרים היא מורכבת מאוד . המורים מתמודדים עם קשיי הילדים , ובמקרה שהם משולבים בכיתה רגילה – גם עם ילדי הכיתה והוריהם , עם הדרישות הייחודיות של הורי המתבגרים ועם משימות תכנון עתידיות עבורם . מכאן שתפקידו של בית הספר בהתנהלות נכונה ומועילה היא חיונית ביותר . ואמנם , על פי הספרות מעורבות הורים בחינוך המיוחד גבוהה יותר ( Newman , 2005 ) מאשר בחינוך הרגיל . מעורבות הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מתחילה בשלב האבחון וההשמה , בדרך כלל בשלב לימודי מוקדם יותר . העברה של תלמידים בגיל ההתבגרות למסגרות לימודים של החינוך המיוחד נדירה למדי . בסוף כיתה ו׳ יש מעבר משמעותי יותר של תלמידים לבתי הספר של החינוך המיוחד . מעבר שכזה דורש כינוס של ועדות מקצועיות שבהן , על פי חוק , יש להורים ייצוג . מעדויות שנמסרו לוועדה עולה כי קיימת שונות באופן שבו מתנהלות ועדות אלו במחוזות שונים ובערים שונות . עוד נציין כי חלק מהאינטראקציה שבין ההורים לבין בתי הספר ( או מערכת החינוך ככלל ) מתקיימת ברמה המחוזית או העירונית וחלקה ברמה הלאומית ( למשל ועדות ערר . ( הקשר עם ההורים סביב ההשמה לבתי ספר של החינוך המיוחד אינו שונה באופן מהותי מן הנעשה בוועדות פרט שונות המתקיימות גם בנסיבות אחרות ודורשות תשומת לב מיוחדת . הדברים אמורים בעיקר בכל הקשור לבניית אמון , לאופן העברת המידע להורים , להתאמת ההליכים להורים מרקע תרבותי ושפתי מגוון , ובמידה שבה ניתנת להורים הזכות למצות את זכויותיהם . מהספרות המחקרית עולות עדויות לחשיבות שיש לתת לביסוס האמון והשותפות בין ההורים למערכת החינוך בהשמה של תלמידים במסגרות חינוך

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help