sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

האחריות המשותפת והמקבילה בין ההורים לסגל החינוכי דורשת שיתוף פעולה ומעורבות הדדית ביניהם , ואלה מחייבים אמון וכבוד הדדי . אמון זה אינו מובן מאליו ולרוב יש לעמול על פיתוחו . נמצא כי מעורבות הורים בחינוך הממוסד של ילדיהם המתבגרים אינה דומה למעורבותם בחינוך ילדיהם בגיל הרך . יש להתאים לצורכי המתבגר הן את צורת המעורבות והן את הקשר בין ההורים לאנשי החינוך . התאמה זו צריכה לכלול : א . הענקת מקום ומשקל לדעותיו ורצונותיו של המתבגר ולשמירה על פרטיותו . ב . הדגשה של הכוונה לערכים ולמטרות עתידיות של המתבגר , בניגוד לחינוך היסודי שבו נחוצה נוכחות פיזית של ההורים בבית הספר ומעורבות בפעילויותיו . ג . סיוע למתבגר במטרותיו ההתפתחותיות : בניית זהות והיפרדות מבית ההורים לקראת חיים בוגרים ועצמאיים . טכנולוגיות התקשורת המודרניות משנות באופן טכני וקונספטואלי כאחד את ערוצי הקשר בין ההורים לבין בית הספר . בין היתר הן מאפשרות זמינות הדדית רבה יותר של המורים וההורים ותורמות לטשטוש הגבולות ביניהם וכן לטשטוש גבולות בין תקשורת בין אישית לתקשורת המונים . קיים פער טכנולוגי משמעותי – הבדלים מהותיים בהבנת הטכנולוגיה ובשימוש בה – בין הורים ומורים לבין בני נוער בישראל . לא זו בלבד שבני הנוער מתמצאים יותר בשימוש בטכנולוגיה , הם גם מתייחסים ללמידה בצורה שונה מהדור הקודם . הם נוטים יותר ללמוד באמצעות שימוש בו זמני בערוצים רבים של מידע , ורבים מהם מקיימים קשרים חברתיים תוך שימוש בו זמני במספר רב של ערוצים . יתרה מזו , חלק גדול מבני הנוער חיים את חייהם החברתיים כך שרבים מקשרי הגומלין עם קבוצת השווים והמשפחה מתרחשים באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית . דפוסי התנהגות ולמידה אלו דורשים התייחסות מכל המערכות הסובבות אותם , ואמורים להיות נידונים גם בשיחות בין ההורים למורים . שיתוף הפעולה בין הורים למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים ובין מערכת החינוך – אופיו והדרכים למימושו – צריכים להיות מותאמים למאפיינים ולצרכים של מתבגרים אלו , של הוריהם , ושל מוסדות הלימוד שבהם לומדים הילדים . הורים למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים נוטים להיות מעורבים יותר בחינוך ילדיהם , ומערכת החינוך המיוחד בישראל גם משתפת אותם יותר , ובצורה נכונה יותר . אלא שכיום יש בישראל תלמידים רבים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים במערכת החינוך הכללית . רוב אנשי הסגל במערכת החינוך הכללית אינם בעלי הכשרה ליצירה וניהול של קשר מיטיב עם הורי התלמידים המשולבים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help