sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

הנושאים המרכזיים שיידונו במסמך הפרק הראשון של הספר כולל הצגה של היבטים תאורטיים החיוניים להבנת הנושא של קשרי הורים ומורים בסביבה משתנה . הפרק פותח בהבהרה של המונחים השונים ( מעין מילון מונחים ) המצויים בספרות ( ובשיח היומיומי ) כדי לתאר מעורבות הורים בחינוך . לשם כך הפרק מפרט את המושגים השונים שנמצאים בשימוש בשיח החינוכי בישראל , ומבחין ביניהם על מנת ליצור שפה מוסכמת להמשך המסמך ( ולעבודת אנשי החינוך בכלל . ( בהמשך מובא המודל האקולוגי לתיאור מערכות חברתיות , ומתוארת הדרך שבה ניתן להחיל את המודל הזה על קשרי בית ספר-משפחה . לאחר מכן מוצג ההקשר ההתפתחותי שבו מתמקדת עבודת הוועדה – גיל ההתבגרות ומאפייניו ( ליתר דיוק , המאפיינים הנוגעים לקשרי בית ספר-משפחה . ( חלק זה עוסק בקצרה בשינויים הקוגניטיביים והרגשיים שעובר התלמיד בגיל ההתבגרות ובשינויים החלים בקשר שבין התלמיד להוריו ולמשפחתו בכלל . לבסוף מוצעת סקירה של התייחסות הספרות המחקרית לנושא האמון , השלכותיו ובנייתו . סקירה זו חשובה משום שנמצא כי בניית אמון היא משמעותית לכלל הנושאים שהוועדה עסקה בהם . הפרק השני של המסמך כולל תמונת מצב של יחס הממסד למעורבותם של הורים בחינוך הרשמי במדינת ישראל . כיוון שמטרת המסמך היא לסייע ולייעץ בעיקר לקובעי מדיניות ומעצביה , מוצגים הדברים בפרק בעיקר מנקודת מבטם של קובעי מדיניות מתוך מערכת החינוך . במילים אחרות , תמונת המצב מנסה לשקף את הדרך שבה מתייחסת מערכת החינוך , על הסתעפויותיה השונות , לסוגים השונים של מעורבות הורים בחינוך . הפרק השלישי נוגע בנקודה השנייה שבה התבקשה הוועדה להתמקד – מקומם של אמצעי תקשורת מבוססי טכנולוגיות חדשות בהקשר של קשרי משפחה ובית ספר . בפרק מוצגות מסגרות תאורטיות מרכזיות לבחינה של נושא התקשורת מת וּ וכת הטכנולוגיה , ומוצגים מאפיינים של תקשורת זו . סקירה זו נוגעת גם ליתרונות ולחסרונות של שימוש בדרכי תקשורת שונות בהקשר הבית ספרי ובייחוד בקשר בין בית הספר לבין ההורים . הפרקים הרביעי והחמישי של המסמך עוסקים שניהם בשאלה כיצד יש להתאים את הקשר עם ההורים ואת הפעולות שמצפים מהם לנקוט – למאפייני ההורים ולמשאבים העומדים לרשותם . הפרק הרביעי עוסק בהתאמת הקשרים עם ההורים על פי מיצבים שונים בציר החברתי כלכלי , וכן להתאמתם לבני תרבויות ותת חברות השונות מתרבות הרוב בחברה ( או ליתר דיוק – מתרבות המרכז הסוציולוגי . ( מטרת פרק זה היא לקדם הבנה לגבי סוגי מעורבות המתאימים לכל קבוצה ודרכים ליצירת קשרים מועילים בין הורים לאנשי חינוך , באופן כללי ולפי הקבוצות השונות . הפרק החמישי עוסק באוכלוסיות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ובדרכים שבהן המערכת יכולה וצריכה לעבוד יחד עם ההורים על מנת לקדם את הילדים . פרק זה כולל דיון בקבוצות 3 הבהרה המסתמכת על סקירה וניתוח של הספרות המחקרית . הסקירה והניתוח יופיעו בנספח ב׳ של הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help