sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

אבל לא להיות אמין – למשל אם הוא מתכוון להונות את האחר ולרכוש את אמונו כדי לבגוד בו בהמשך . אדם יכול גם להיות בעל רצון טוב כלפי זולתו , אבל לא לרצות שהאחר יסמוך עליו במשימה ספציפית כלשהי . אנחנו יכולים גם לחשוב שאדם מסוים הוא בעל רצון טוב כלפינו , אבל שהרצון הטוב הזה נובע מערכים שגויים או גרועים , ולכן אותו אדם אינו אמין . דוגמה לכך היא גזען בן הגזע שלנו – הוא בעל רצון טוב כלפינו משום שגם אנחנו יהודים ( לדוגמה , ( אבל בגלל היותו גזען , הרצון הטוב שלו אינו מהסוג שאנחנו ( אם איננו גזענים ) נקדם בברכה או שיגרום לנו לבטוח בו . כיצד ניתן ״לתרגם״ את הדיון הפילוסופי על אמינות למונחים של יצירת אמון ? ברייק ושניידר ( Bryk & Schneider , 2002 , 2003 ) ערכו בכ 400 בתי ספר יסודיים בשיקגו מחקר אורך , שב 12 מבתי הספר האלה ל וּ וה גם במחקר איכותני מעמיק . לאחר ניתוח הממצאים , החוקרים מצביעים על מספר סוגי התנהגות של אנשי חינוך שמקדמים אמון בינם לבין ההורים או הקהילה . גורמים אלו עולים בקנה אחד עם העיקרון שהוצג בראשית חלק זה – התנהגות אמינה – כזו המורכבת ממסוגלות וממוטיבציה להיטיב ומתקיימת באופן פומבי ועקבי . תיאום ציפיות : אמון ניתן כאמור באדם מסוים ( Y ) כדי שיעשה דבר מה . ( Z ) כיוון שכך חשוב מאוד שה ( Z ) הזה יהיה מוגדר כהלכה לשני הצדדים , וששני הצדדים יסכימו , במידת האפשר , מהי האחריות של כל אחד מהם לגבי . ( Z ) בהקשר החינוכי , חשוב לערוך עם ההורים פגישה ( אפילו יותר מאחת ) שבה יתואמו ויובהרו תחומי האחריות לגבי הילד , תפקידי ההורים והמורים כלפיו , מה מצופה מהמורים לדווח להורים ולהפך , וכן הלאה . בהתחשב במאפייני גיל ההתבגרות , ייתכן שרצוי שהנער יהיה מעורב בפגישה זו ושדעתו תישמע ותובא בחשבון . מסוגל וּ ת הנוגעת לתחומי האחריות : ייתכן שאמירה זו תישמע טריוויאלית , אולם הבסיס לאמון של הורים באנשי החינוך הוא יצירת התחושה שאנשי החינוך בבית הספר טובים מבחינה מקצועית . שוב – לא זה המקום להיכנס למשמעות מקצועיותם של אנשי חינוך , אולם יש לתת את הדעת על כך שלא די להיות מקצועי – חשוב להבהיר להורים את המקצועיות הזו . דוגמה מעשית אחת היא הקדשת זמן ומשאבים על מנת להבהיר להורים את השיקולים מאחורי החלטות שמבצע איש החינוך . דוגמה נוספת יכולה להיות הפגנה של היכרות עם התלמיד ועם מאפייניו וצרכיו הייחודיים . כיבוד ההורה : דרך חשובה לגרום להורה לחוש כי איש החינוך הוא בעל מוטיבציה לבצע את עבודתו נאמנה היא הפגנת כבוד של המורה כלפי ההורה , דעותיו ועמדותיו . הפגנת כבוד בהקשר זה מקבילה לדרך להפגין הערכה כלפי האחר . יש בה כדי להוכיח שלמורה יש מוטיבציה לשמור על יחסים תקינים עם ההורה . 15 כאמור , הספרות בנושא אמון בבתי הספר היא מועטה , ולא נמצא מחקר העוסק בגילים מאוחרים יותר . עם זאת , יש להניח כי אותם עקרונות חלים גם על בתי ספר שתלמידיהם מבוגרים יותר . 16 מנור בנימיני ( Binyamini-Manor , 2013 ) מציינת את שני הגורמים הללו כמרכיבים מרכזיים בהצלחה של פסיכולוגים לעבוד בצורה טובה מול הורים בבתי ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help