sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

תקציר : סיכום ממצאים , מסקנות והמלצות מסמך זה מסכם את עבודתה של ועדת המומחים מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך בנושא קשרי בית ספר-משפחה בסביבה משתנה . הוועדה הוקמה במענה לפניית משרד החינוך , על רקע השינויים החברתיים והטכנולוגיים של ימינו , והתבקשה לענות על השאלה מה ניתן ללמוד מהמחקר ומהשדה על קשרי מורים-הורים שיתרמו להתפתחותם של מתבגרים בני זמננו . השפעתם של החינוך ההורי בבית ושל קשרים בין הורים לבין אנשי חינוך על תפקוד התלמיד בבית הספר ועל הישגיו מ וּ כרת בספרות המחקרית זה שנים רבות . ( Coleman , 1966 ) בעשורים האחרונים חלה התקדמות בהמשגה של סוגי המעורבות ( למשל Epstein ; Epstein 2010 , ( et al ,. 1997 ; Christenson & Reschly , 2009 ; Willms & Ho , 1999 בחקר השפעתם על מתבגרים ( למשל ( Hill & Tyson , 2009 ובדרכים לקדמם ( למשל נוי , . ( Epstein , 2013 ; 2014 ועדת מומחים קודמת של היזמה למחקר יישומי בחינוך – הוועדה לבחינת קשרי משפחה - מסגרת חינוך בגיל הרך ( להלן ׳ועדת גרינבאום׳ ) - פרסה במסמך הסיכום של עבודתה את הרקע התאורטי ואת הממצאים המעשיים הנוגעים למעורבות הורים ולקשרים בין מסגרת החינוך לבין הורים לילדים בגיל הרך ( גרינבאום ופריד , . ( 2011 בהמשך לעבודתה של ועדה זו ביקשו אנשי משרד החינוך לבחון את הנושא בהרחבה , הפעם תוך שימת דגש על תלמידים בגיל ההתבגרות ועל השימוש שמאפשרת המדיה החדשה ( למשל רשת האינטרנט וטלפונים חכמים ) בדרכי תקשורת חדשות ( למשל רשתות חברתיות , דואר אלקטרוני והודעות מיידיות . ( המסמך הנוכחי ירחיב את יריעת עבודתה של ועדת גרינבאום בתחומים אלו . בשתי נקודות נוספות מצאה הוועדה לנכון להרחיב ולדייק את התייחסותה של ועדת גרינבאום לנושא : הוועדה הנוכחית מצאה כי קיים ערפול מושגי באופן שבו מתייחסים בספרות המחקרית ובשיח המתקיים בקרב אנשי החינוך בישראל לנושא המעורבות ההורית Parental ) . ( involvement מאמץ מיוחד הושקע לכן ביצירת מילון מונחים ( Glossary ) מבוסס תאוריה ומחקר שיבהיר מונחים המשמשים את העוסקים בתחום . הוועדה מקווה כי מילון מונחים זה יתרום ליצירת שפה משותפת בין אנשי החינוך בארץ בנושא מעורבות ההורים בחינוך . מעבודת הוועדה עולה כי קיימת חשיבות מרכזית לרמה גבוהה יותר של דיוק – הבחנה טובה יותר בין סוגי המעורבות והקשר האפשריים והתאמתם לשלב ההתפתחותי שבו מצוי התלמיד , ליכולות ההורים ולמשאבים העומדים לרשותם ( בושריאן ורסט , , 2014 עמוד . ( 38 2 ועדת גרינבאום התייחסה גם היא לערפול מושגי זה ( גרינבאום ופריד , , 2011 עמוד . ( 1

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help