sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

להם הזדמנויות להשתתף ומזמין אותם לקחת חלק בפעילות בית ספרית . רינאווי ( 2003 ) טען כי למרות החשיבות שההורים בקהילה הערבית רואים בלימודי ילדיהם , הקשרים בינם לבין בית הספר חלשים . ההורים מתייחסים באדישות לבתי הספר . לרוב הם אינם מבקרים בהם ואינם מתעניינים בנעשה בהם . כן מציין רינאווי שמראיונות עם ההורים עולה כי חלק ניכר מהם , עקב חוסר הניסיון או בשל חוסר זמן וסבלנות , אינם מסוגלים לסייע לילדיהם בהכנת שיעורי הבית . נוסף על כך , הם אינם יודעים איך לכוון את ילדיהם למקצועות הלימוד ומוסדות הלימוד לאחר סיום בית הספר התיכון , והמקצועות המועדפים על ההורים אינם בהכרח אלה המועדפים על הילדים ( רינאווי , , 2003 עמ׳ . ( 60 יחד עם זאת , גם במגזר הערבי קיים קשר מובהק בין מעורבות הורים לבין ההישגים הלימודיים , ומעורבות ההורים גבוהה יותר בבתי ספר יסודיים מאשר בבתי ספר על יסודיים . ממצאים אלו דומים לאלה העולים מן הספרות המחקרית . באשר לקבוצות מיעוט אתניות נוספות , בעבודה של בר יוסף , המתמקדת באוכלוסייה האתיופית בישראל , מדווח שקיימים מחסומי שפה , המובילים לתקשורת מצומצמת בין ההורים לבין בית הספר ולחוסר ידיעה של ההורים על מצבם של ילדיהם בבית הספר Bar- ) . ( Yosef , 2001 תשומת לב נדרשת לקבוצה זו , שאחוז ניכר מבניה , בעיקר בגיל חטיבת הביניים והחטיבה העליונה , לומדים במסגרת של פנימיות ( אלמוג , . ( 2008 משמעות הדבר שההזדמנויות לקשרים משמעותיים עם ההורים מוגבלות מלכתחילה , ולמעשה קיים נתק מובהק בין המסגרת הפנימייתית לבין ההורים . סוג אחר של ספרות המתייחסת למעורבות הורים בישראל מתמקדת ביוזמות של הורים בהקמת בתי ספר ייחודיים המשקפים את תרבותם . בית הספר הדמוקרטי ערבי ביפו הוא דוגמה . משפחות ערביות יזמו והקימו בית ספר כחלופה לחינוך האורתודוקסי הנוצרי . הבחירה בהקמת בית ספר זה משקפת את התנגדות האזרחים הערביים ביפו לדחיקתם לשוליים , יחד עם חוסר נכונות להיות משועבדים לתפיסות חינוכיות לא דמוקרטיות . על ידי כך שיזמו את הקמת בית הספר הדמוקרטי הם הגדירו מחדש את זהותם כאזרחים ערבים ביפו , ויצרו מרחב חינוכי תרבותי חדש . ( Levy & Massalha , 2010 ) כמה וכמה חוקרים , שהתמקדו בעיקר במגזר היהודי , בדקו יוזמות של הורים להקמת בתי ספר המשקפים את ערכיהם או את רצונם לקבל שירותי חינוך איכותיים ( ראה למשל , . ( Gofen & Blomqvist , 2014 ; Eyal , 2008 יש לשים לב שבמקרים אלה , ההורים היו ממעמד חברתי מבוסס , בעלי משאבים חברתיים , והם פעלו באופן קולקטיבי להשגת מטרה זו . באופן כללי , מסקירת המצב בישראל כח ֶ ברה רב תרבותית , לא נמצאה התייחסות מספקת ליחסים בין הורים למערכת החינוך בכלל , ובהקשר זה לא הייתה התייחסות מעמיקה להיבט הרב תרבותי והמעמדי . סיכום ומסקנות מערכת החינוך הישראלית היא ביסודה מערכת שיש בה שונות חברתית ותרבותית רבה . לכן נדרשת התייחסות לשונות הזאת ביחסים שבין בית הספר להורים . צורך זה גדול במיוחד לאור

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help