sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

גם בישראל יש הורים המעוניינים להנחיל לילדיהם את ערכיהם ותפיסותיהם החברתיות , וכפי שדווח במחקרים שבוצעו בעבר ( גולדרינג ושפירא , ; 1990 גולדרינג , שביט ושפירא , , ( 1995 ההורים האלה מהווים משאב חיוני למערכת החינוך ולקידום התלמידים בבית הספר ( נוי , . ( 2014 קביעה זו נכונה גם לקבוצות תרבותיות שונות המדגישות הצלחה אקדמית בחינוך ילדיהן , למשל מהגרים מברית המועצות Shor , 2004 ; Rosental & Strier-Roer , 2001 ) ועוד . ( בשנים האחרונות נמצאו מעט מחקרים העוסקים במעורבות הורים בקבוצות חברתיות שונות בישראל . להלן מובא לקט ממצאים מתוך המחקרים בנושא זה . כמה מחקרים שמו דגש על ההיבט המעמדי של אוכלוסיית התלמידים ( ראה למשל רוזנבלט ופלד , . ( 2003 במחקרים אלו נמצא כי בקרב מורים המשרתים אוכלוסיות מבוססות מבחינה חברתית כלכלית יש אמביוולנטיות כלפי מעורבות הורים ושיתופם בעשייה בבית הספר . מצד אחד דיווחו מורים אלו על חשיבותה של מעורבות ההורים בבית הספר , ואף נמצא כי מורים מבקשים לפתח קשרי אמון עם הורים ממעמד חברתי מבוסס , שכן קשרים טובים עמם מחזקים וממצבים את מעמד המורים האלה בבית הספר . מצד שני התברר כי המורים גם מפגינים חששות רבים ממעורבות הורים , כי באינטראקציה שלהם עם ההורים הם חווים קונפליקטים שמערערים על מעמדם המקצועי ומכניסים אי ודאות רבה לעבודתם Addi-Raccah & Arviv-Elyashiv , ) ( 2008 תחושות אלו בולטות פחות בקרב מורים שעובדים בבתי ספר המשרתים אוכלוסייה ממעמד חברתי מבוסס פחות . מורים אלו לא ראו בהורים מן המעמד הנמוך גורם משמעותי , והם העדיפו לבסס את מעמדם בבית הספר על ידי פיתוח יחסי אמון עם עמיתיהם בבית הספר . ( Raccah-Addi , 2012 ; Raccah-Addi & Arviv-Elyashive , 2008 ) אצל ההורים ניתן ללמוד על מגמות אחרות . ממצאי מחקרם של רוזנבלט ופלד משנת 2003 מראים שככל שלהורים יש יותר אמון בבית הספר , כן הם נוטים להיות פחות מעורבים . מ ִ תאם דומה נמצא גם אצל הורים ממעמד נמוך וגם אצל הורים ממעמד גבוה . ממצאים אלו דורשים בחינה נוספת של הקשרים בין אמון לבין יחסי הורים-מורים מנקודת מבטם של הורים לעומת מורים , בהקשרים חברתיים שונים . עבודות אחרות בחנו מעורבות הורים מההיבט המגזרי . במחקרה של פישר מובא תיאור של שלושה בתי ספר מהמגזר - הממלכתי , הממלכתי דתי והערבי - שפיתחו דפוסי מעורבות הורים הנותנים ביטוי למסורות ותרבויות שונות בקהילה וביססו מודלים שונים של שיתוף הורים ( פישר , . ( 2010 גם אצל פרידמן ( בסקירה שבוצעה לוועדת גרינבאום , ( 2010 דווח על הבדלים לפי מגזר : בזרם הממלכתי רמת המעורבות גבוהה יותר בהשוואה לזו שבזרמים הממלכתי דתי , החרדי והערבי . הבדלים בין המגזרים קיימים לא רק בעוצמת המעורבות אלא גם בדפוסים שלה . נמצאו עדויות לכך שבמגזר הערבי ההורים אמנם מייחסים לחינוך חשיבות רבה ( כמו במגזר הממלכתי , ( אולם מעורבותם באה לידי ביטוי בעיקר בזירה הביתית , ואילו בבית הספר הם מעורבים הרבה פחות מאשר ההורים במגזר הממלכתי . ( Zedan , 2012 ) לבנדה , ( Lavenda , 2009 ) שהתבססה על המודל של הובר דמפסי ועמיתיה , מדווחת שבמגזר הערבי ( בניגוד למגזר היהודי ) הורים נוטים לגלות מעורבות בבית הספר רק ב ַ מידה שבית הספר נותן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help