sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

קבוצות מיעוט , נמצא כי מנהיגות אותנטית יוצרת קירבה בין ההורים לבית הספר ותורמת ליעילות בית הספר בקידום אוכלוסיית התלמידים . עוד נמצא כי בתי ספר אלה , פועלים לס ִ נג וּ ר על הקהילה . כלומר , הם בעלי תפיסה רחבה של תפקידם החוצה את גבולות בית הספר ובסופו של דבר מגיע גם להורים שהם חלק מאותה קהילה . נראה כי מנהלים המטפחים מעורבות הורים בקבוצות מיעוט מובילים לשינוי בקרב ההורים , מגבירים את שיתוף הפעולה שלהם ומבססים אמון בין ההורים לבית הספר Marx & Larson , 2012 ; Ylimaki , Bennett , Fan ) . &( Villasenor , 2012 מעורבות הורים בישראל : הבדלים בין קבוצות חברתיות הדיון במעורבות הורים במערכת החינוך הישראלית , בהסתכלות רב תרבותית הוא מאתגר שכן זוהי מערכת הטרוגנית מאוד . ביטוי פורמלי להטרוגניות זו משתקף במבנה של מערכת זו , מבנה בעל משמעויות חברתיות , תרבותיות ופוליטיות מקיפות . בהקשר זה , מערכת החינוך בנויה ממגזרים מובחנים , סגרגטיביים וברורים : החינוך היהודי , שבו לומדים כ 75 % מהתלמידים במערכת החינוך , והחינוך הערבי , שבו לומדים 25 % מהתלמידים . אחוז התלמידים היהודים והערבים הלומדים יחד הוא יחסית קטן מאוד וכך גם מספר בתי הספר שבהם האוכלוסייה היא הטרוגנית על בסיס של לאום ( שויד , שביט דלאשה ואופק , . ( 2014 להבחנה זו יש כאמור גם משמעות פוליטית , שכן המגזר הערבי מהווה קבוצה חלשה יחסית למגזר היהודי בממדים רבים בחברה בכלל ובמערכת החינוך בפרט . בתוך כל מגזר יש הבחנות מובנות נוספות : בחינוך היהודי ישנה הבחנה על בסיס של דתיות – בית ספר ממלכתי ( כ 55 % מהתלמידים , ( ממלכתי דתי ( 18 % ) ועצמאי ( משרת בעיקר את האוכלוסייה היהודית האולטרה אורתודוקסית – כ . ( 27 % במגזר הערבי יש הבחנה בין החינוך הערבי , הקולט אוכלוסייה נוצרית ומוסלמית , החינוך הדרוזי והחינוך הבדואי . בקרב היהודים יש הבחנות אתניות נוספות על פי קבוצות שהיגרו לישראל ממדינות שונות בעולם . תיאור קצר זה , מצביע על כך שמערכת החינוך קולטת אוכלוסיות מרקע תרבותי וחברתי מגוון ועשיר . לכן יש לישראל גם הרקע וגם הפוטנציאל לחינוך רב תרבותי . למעשה , החינוך לרב תרבותיות לא רק הולם את החברה הישראלית , הוא גם חיוני לה ממש ( אבו סעד , . ( 2007 לגיוון הזה ניתן להוסיף את הריבוד על בסיס מעמדי , שמגביר את השונות בקרב אוכלוסיית התלמידים במערכת החינוך , כי כל קבוצת לאום או דת , היא הטרוגנית בהרכבה המעמדי ( אבו סעד , . ( 2011 שונות רבה זו מציבה אתגרים רבים למעורבות הורים , אתגרים שיכולתנו להבינם ולהתמודד איתם מוגבלת למדי כיום . יתר על כן , ייתכן שהדיון במעורבות הורים כפי שהוצג לעיל , בהתייחס לקבוצות מיעוט או קבוצות מעמדיות שונות , אינו בהכרח מתאים להקשר הישראלי , בין השאר בשל אופי היחסים הפוליטיים בין הקבוצות החברתיות השונות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help