sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

השלכה מתחומים אחרים על אמון בין הורים למורים לאמון באופן כללי נוטים לייחס בספרות המחקרית והפילוסופית שני סוגים של תועלת : תועלת אינסטרומנטלית ותועלת אינטרינזית ( פנימית . ( תועלת אינסטרומנטלית היא התועלת לאדם ( נותן האמון או מקבלו ) ולחברה , תועלת הנוצרת מרמה גבוהה של אמון ומהדברים שאמון כזה מאפשר אותם או מקל עליהם . בהקשר זה מדובר בדרך כלל על אמון מוצדק , שהרי אמון שמופר יכול לגרום נזק לנותן האמון . תועלת פנימית היא תועלת שמפיקים מקבל האמון ונותן האמון מעצם קיומו של האמון , בלי קשר להשלכותיו האחרות . כיוון שבהקשר שלנו אנו מציגים את התועלת שהאמון תורם למערכת החינוך , נתמקד רק בסוג הראשון , האינסטרומנטלי , של האמון . להלן נציג את סוגי התועלת המיוחסים לאמון בתחומים אחרים של מדעי החברה , ואת ההשלכות שעשויות להיות להם על התועלת של אמון בין הורים למורים : חיסכון במשאבים : אמון ממזער את הצורך והמוטיבציה של נותן האמון לעקוב אחר מושא האמון ולבדוק אם הוא מצדיק את האמון שניתן בו . בכך נחסכים משאבים – זמן , מאמץ , כסף ועוד . החיסכון הוא גם לנותן האמון , אבל סביר להניח שגם למקבל האמון – הוא אינו צריך להשקיע משאבים וזמן בהסבר והבהרה של פעולותיו . ( Hardin , 2002 ) בהקשר הבית ספרי ההשלכה היא ברורה – גם הורים וגם מורים ירוויחו אם יווצר ביניהם אמון , כיוון שאמון שכזה יחסוך מן ההורים את הצורך לעקוב אחר המורים של ילדם ואחר פעולותיהם , ומנגד יחסוך מן המורים את הצורך להצדיק ולהסביר את פעולותיהם להורים . איפשור שיתופי פעולה והקלה שלהם : כאמור , אמון מטבעו מפחית את התמריץ שיש לנותן האמון לבדוק את התנהגותו של מושא האמון ולעקוב אחריה . כיוון ששיתוף פעולה דורש לפחות רמה כלשהי של יכולת לצפות את מהלכיו של האדם שעמו משתפים פעולה , שיתוף פעולה מלווה אמון הופך להיות קל יותר ויקר פחות ( בזמן ומאמץ ) Skyrms , ) . ( 2008 ברמת בית הספר , אמון יכול לסייע להורה ולמורה לעבוד יחד למען מטרות משותפות . הורה שסומך על המורה של ילדו יסכים בקלות רבה יותר לסייע בידו ולפעול יחד איתו כדי לממש את מטרות בית הספר . מורה שסומך על ההורה ייטה לקבל יותר את עצתו לגבי התלמיד , ובמידת האפשר יתחשב יותר בעצת ההורה באשר לדרך הנכונה ללמד את הילד . ביסוס ידע : נקודה חשובה שלעתים חומקת מתשומת הלב היא שרוב הידע שיש לנו על העולם מבוסס על אמון . הן הידע האקדמי והן הידע המדעי מבוססים על כתבים מהעבר ( אם כי כתבים מדעיים וכתבים דתיים מבססים את הטענות המובעות בהם בצורה שונה כמובן ) . ( Jones , 1999 ) בהקשר שלנו , אמון של הורה במורה יאפשר להורה ללמוד על הילד שלו מהמורה , ולהגיב אליו טוב יותר . אמון של המורה בהורה יאפשר למורה ללמוד מההורה על הילד ושוב – ללמד אותו טוב יותר . חוסר אמון בין המורה להורה עלול לחסום את העברת המידע ההדדית ביניהם . בהנחה שההורה מכיר את הילד בצורה שונה מאשר המורה ולהפך , שלושתם יכולים לצאת נפסדים מכך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help