sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

כאמור לעיל אמון יכול להיות מופנה כלפי אדם מסוים , אבל גם כלפי ארגון , מדינה , חברה בע״מ , או כל גוף אחר . לצורך העניין די בכך שהגוף יהיה בעל יכולת לבצע פעולות וניתן יהיה לייחס לו מאפיינים כמו מהימנות , כנות וכדומה . מכיוון שכך , חלק מהעוסקים בתחום מבדילים בין רמות הכללה שונות של האמון : החל מאמון בין אישי של אדם פרטי באדם פרטי אחר , המשך באמון במוסד פרטי כלשהו ( למשל אמון בבית הספר הספציפי שבו לומד ילדי , ( וכלה באמון במוסדות במובן הרחב יותר ( אמון במערכת החינוך , אמון בממשלה ) . ( Hardin , 2002 ; Cerna , 2014 ) חוקרים אחרים חשים שהרמות השונות של האמון אינן מובחנות באופן משמעותי , אלא הן גרסה שונה של אותה תופעה . אמון מוסדי ( למשל ) הוא ״מקרה פרטי״ של אמון בין אישי שבו מושא האמון הוא מוסד כלשהו . ניתן גם לתת אמון באדם או גוף מסוים במסגרת הערכה של תכונותיו , או לחלופין במסגרת אמון ״מבני״ – אמון בתפקידו של האדם בתוך הגוף שאותו הוא מייצג . לדוגמה , ייתכן שאדם לא מכיר את המורה של בנו בכיתה א׳ , אולם הוא נותן בו אמון משום שיש לו אמון גבוה במערכת החינוך הציבורית במדינה . חשוב לציין שמאפיינים תרבותיים וחברתיים , כגון מבנה הערכים במדינה שאליה משתייך האדם או השתייכות לאותה קבוצה חברתית , עשויים להשפיע על מידת האמון בין שני אנשים בלי קשר למאפיינים האישיים שלהם ( ונתייחס לכך בהמשך ) . ( Mcleod , 2014 ; Bryk & Schneider , 2002 , 2003 ) לגורמים הלא אישיים המשפיעים על מידת האמון יוקדש חלק נפרד בעבודה זו . מעניין לציין כי אמון המגובה במידע , אם הוא נוצר , גובר על חוסר אמון ״לא אישי״ על סוגיו השונים . במילים אחרות אם אדם לא בוטח במורה של בנו משום שקיים אצלו חוסר אמון במערכת החינוך במדינה , סביר כי לאחר שיכיר את המורה , ויראה כי הוא ראוי לאמון על סמך תכונותיו , ילמד האב גם לתת בו אמון . הבעיה במודל זה היא שכפי שנראה בהמשך , חוסר אמון עלול להוביל לכך שהאב כלל לא יאפשר לאותו מורה הזדמנות להוכיח את מהימנותו , וכך יקרה שחוסר האמון ההתחלתי רק ינציח את עצמו . חוסר אמון – חוסר אמון משמעותו העדרו ( או קיום היפוכו ) של לפחות אחד מהיבטי האמון המצוינים לעיל . יש לציין שעבור חלק מהמרכיבים – בעיקר המרכיבים הקוגניטיביים – די בהעדרו של המרכיב על מנת שלא יהיה אמון , ואילו עבור אחרים – המרכיבים הרגשיים וההתנהגותיים – ניתן להסיק שאין אמון רק מקיום היפוכו של המרכיב . לדוגמה , כדי שאדם לא יבטח במישהו , הוא לא צריך להאמין שהאחר רוצה ברעתו , די בכך שלא יאמין כי האחר רוצה בטובתו . לעומת זאת אם אדם אינו בוטח במישהו , יש להניח שחשיפה לפגיעה מצידו לא תל וּ וה רק בהעדרה של תחושת רוגע , אלא גם בתחושה של לחץ ורמה כלשהי של חרדה ממש . המאפיין הייחודי של העדר אמון או חוסר אמון הוא הנטייה של המצב לשמר את עצמו , בין אם האמון ( או חוסר האמון ) מוצדק ובין אם לאו . בניגוד לאמון , הנוטה לשמר עצמו ואף להתחזק 13 המילה ׳מוצדק׳ משמשת כאן במובן של ׳מוצדק לאחר מעשה׳ . כלומר , אם מושא האמון אכן עומד בציפיותיו של נותן האמון . כאמור , קיימת ספרות פילוסופית ענפה הדנה בשאלת האפיסטמולוגיה של אמון לפני מעשה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help