sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

כלכליים לבין מידת מעורבות ההורים Mistry , Vandewater , Huston & Maloyd , 2002 ;) . ( Hayes , 2011 ; Chin & Newman , 2002 בנוסף לכך ניתן להצביע על קשיים בתקשורת יעילה ושוטפת בין ההורים לבין בית הספר , קשיים הנובעים מהבדלי שפה וקושי בשליטת ההורים בשפה המדוברת בחברה . מכשול זה אופייני בעיקר לקבוצות מהגרים . הסברים אחרים מתמקדים בקיומו של פער תרבותי אפשרי בין התרבות הבית ספרית , המשקפת את התרבות הדומיננטית , לבין התרבות המאפיינת את הבית . המדיניות הנפוצה בבתי ספר במדינות המערב היא מדיניות של התרבות ההגמונית של הקבוצות הדומיננטיות והשליטות בחברה . כוח ההוראה מייצג את התפיסות החינוכיות של קבוצות אלו ויש ציפייה שהתלמידים וההורים יאמצו את הערכים המגולמים בהן וינהגו על פיהם . בהקשר זה , מרבית ההתייחסות למעורבות הורים מצד מערכת החינוך היא דרך הפריזמה של הנורמות והתפיסות של הקבוצה הדומיננטית . מערכת החינוך אינה תמיד פתוחה להורים שאינם מהקבוצה הדומיננטית . להנחת המוצא הזאת יש השלכות על היחסים בין ההורים לבית הספר . על פי תפיסתם של בורדייה ופאסרון וחוקרים נוספים שאימצו גישה זו כגון אנט לארו , ( Lareau , 2003 ) ההתאמה בין תרבות בית הספר לזו של המשפחה מאפשרת שעתוק של המבנה החברתי ושימור יחסי אי שוויון בחברה . ( Bourdieu & Passeron , 1977 ) הדבר מתבטא כך : כאשר ישנה התאמה בין הנורמות של בית הספר לבין הנורמות שהורים בני המעמד הגבוה והבינוני מקנים לילדיהם , קל יותר לתלמידים להסתגל , להתנהל ולהצליח בבית הספר , והתקשורת בין המשפחה ובין בית הספר רבה יותר . ממספר מחקרים שהתמקדו בהבדלים מעמדיים ניתן ללמוד כי המעורבות הגבוהה של הורים ממעמד סוציו אקונומי בינוני גבוה לעומת זו של בני מעמד נמוך קשורה בהון התרבותי , המאפשר להם ״להרגיש בנוח״ עם צוות בית הספר Weininger & Lareau , ) . ( 2003 יש להם השפה , המידע והידע הנדרשים כדי להתנהל בצורה יעילה בבית הספר וכדי לדאוג לאינטרסים של ילדיהם . כאשר מתקיים פער בולט בין תרבות בית הספר לבין זו של קבוצות לא דומיננטיות בחברה , ובעיקר בין אותן קבוצות אשר מעוניינות לשמור על הזהות התרבותית הייחודית של ילדיהן , עלול להתעורר קושי בקשר שבין בית הספר להורים . כפי שמסכמת פלטי , חוסר התאמה בין תרבות ההורים לתרבות בית הספר עלול להוביל לאי הבנה בין הורים למורים , לציפיות מנוגדות כלפי הילדים , ומכאן גם לאי מיצוי הפוטנציאל של התלמידים . הפער התרבותי מקשה על קשר יעיל בין בית הספר להורים מקבוצות לא דומיננטיות , ויש לו השלכות על היחס של מערכת החינוך כלפי ההורים ושל ההורים כלפי בית הספר ( פלטי , , 2014 עמ׳ . ( 6 אכן , ממחקרים שנעשו ניתן ללמוד על היחס הדיפרנציאלי של מורים כלפי הורים מקבוצות חברתיות שונות ( ר׳ למשל . ( Bicer , Capraro & Capraro , 2013 מורים וצוותי בית ספר מגלים לעתים קרובות שקל להם יותר לעבוד עם הורים מקבוצות חברתיות מסוימות , והורים מרקע תרבותי או מעמדי שונה אינם מוצאים שפה משותפת עם בית הספר ונתקלים בחוסר תקשורת וחוסר הבנה כשהנורמות והציפיות לא מתאימות או לא מובנות . ( Hill , 2010 ) כפי שמצאה היל , המפגש בין בית הספר ובין תלמידים מקבוצות תרבות שונות עלול להוביל להתנגשות , לחוסר הבנה , לבלבול ולכאוס

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help