sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שפע המחקרים שנכתבו בתחום זה , עדיין קיימת בעיה בקביעת זיהוי הצמחים . מסתבר שגם המחקר המדעי מוגבל באפשרויותיו . יתרה מזאת , פעמים שבספרות המדעית ובזו העממית מוצעים זיהויים שאינם עולים בקנה אחד עם אמות המידה המקובלות במחקר , ועם זהירות והאחריות הראויות וכך ' כל דכפין ייתי ויזהה . ' דבר זה משפיע בסופו של דבר על הפרסומים שאליהם נחשף הקהל הרחב , שאינו בקיא בדרך כלל בנושא . משום כך נדרשת האחריות בקביעת זיהוי צמחי המקרא , הואיל וחלק מן הזיהויים קונה לו אחיזה בספרי המחקר , במסגרות הלימוד הפורמליות ובדרכי ההוראה בשדה . אפילו חוקרים דגולים , שהיו ערים לבעייתיות בזיהוי הצמחים , נקטו בדרך כלל בגישה ה ' מרחיבה , ' המבקשת להציע זיהוי אפשרי כמעט לכל שם צמח . אי הבעת עמדה ברורה באשר לסבירותו של כל זיהוי ( דבר שהוא ברור מאליו לאיש המדע ) לא מתפרש תמיד בצורה נכונה על ידי הקוראים , וכך קורה שהצעת זיהוי שאינה מבוססת דיה הופכת לזיהוי חד משמעי תחת גושפנקא מדעית . הנטיה להגיש זיהוי מוחלט גם אם אינו מבוסס די הצורך מונעת מן הצורך הטבעי להיאחז בזיהוי מוחשי ומוגדר מתוך כוונה להבין את המקראות באופן מעשי . מזה שנים רבות אני עוסק בחקר זיהויי הצמחים במקורות ישראל ובהוראתם לתלמידים על פי הקונספציה המקובלת במחקר ובהסתמך על אוצר הפרשנות היהודית לדורותיה . עם הזמן חלפו בי הרהורים רבים על דרך הלימוד המקובלת ; חשתי שבתחום זה לא חלה התקדמות ניכרת . לעניות דעתי , הבעיה העיקרית כיום אינה כמות המידע והדעות , אלא איכותם והדרכים לפרשם . דרושה בחינה מחודשת של הנתונים ושל הקריטריונים הקיימים לזיהוי , וליתר דיוק להצעה מתודית שונה מן המקובל , שתתווה דרך מאוזנת ושקולה יותר בקביעת מדד ודאות הזיהוי . אודה ולא אבוש כי קשה להיגמל מן התפיסה הקיימת , ועל אחת כמה וכמה כאשר הדבר מחייב אותי להודות שגם אני טעיתי בעבר בהערכה של כמה זיהויים משום שלא נקטתי זהירות מספקת . פריצת דרך תודעתית חלה אצלי בעקבות מחקר שעסק במסורת כשרותם של בעלי החיים הטהורים בקהילות ישראל . כידוע , עופות מותרים לאכילה אך ורק אם קיימת לגביהם מסורת זיהוי רציפה , מתקיימת )' פעילה ( ' ואמינה מדורי דורות . מתוך עיסוק זה התחדדה אצלי ההכרה שלמדד ' מסורת הזיהוי ' אמינות והסתברות גבוהים יותר מכל קריטריון מדעי אחר המקובל כיום בחקר הצמחים ובעלי החיים שבמקורות ישראל . אשר על כן אני מציע לאמץ את הקריטריון הקרוי מסורת ולהחיל אותו גם על זיהוי צמחי המקרא . החידוש הוא בעצם הפיכתו לקריטריון בעל המשקל הסגולי הגדול ביותר במכלול הנתונים והשיקולים הקיימים . ובהעדר של מסורת ודאית , הדבר מחייב בחינה של רמת הסתברות של מסורות הזיהוי השונות ופרשנותם ואופן העברתן בשרשרת הדורות . בניצול מדד הלכתי זה וברתימתו לכלי המחקר הקיימים יצאו עולם התורה והמדע נשכרים , שכן שניהם שואפים להגיע אל האמת המוחלטת . עניין זה מוביל באופן טבעי לסוגיית ' תורה ומדע , ' שכבר בכותרתה ניכר המתח שלכאורה קיים בין השניים , לפחות בכל הנוגע לתרבות החומרית והראליה של המקרא . במשך אלפי שנים חיו תורה וחכמה יחדיו בהרמוניה עד שבדורות האחרונים רחקו זו מזו . בעקבות תנועת ההשכלה שבאירופה חלה התפתחות מבורכת בכל ענפי המדע , ואולם אליה וקוץ בה : בד בבד התנערו המשכילים היהודים מכל המוסכמות המסורתיות – ובכללן המסגרת הדתית והאמונית . תהליך זה גרם לנתק ממשי בין תורה למדע . חוסר האמון ההדדי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help