sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מעניינת של רחלי עופר בסיפוריה של דבורה בארון . אל אלה מצטרפות סקירות רחבות היקף של זאב ספראי על מסלולי הצטיינות של נשים בתקופת המשנה והתלמוד ושל יעל לוין על דמותה של מרים הנביאה בעיני חז״ל והראשונים . בכל המאמרים הללו ניכרת נכונות גוברת לקריאה חדשה של טקסטים יהודיים קנוניים . קריאה המעמידה במרכזה את האשה , את היחס אליה ואת תודעתה של האשה הקוראת . זוהי קריאה המנכסת את הטקסטים המסורתיים ומאפשרת לקוראת למצוא את עצמה בתוכם , לא כ'אחר' מודר אלא כחלק אינטגרלי מן הטקסט הדתי . מגמה נוספת הבאה לידי ביטוי במאמרי הספר , היא פועל יוצא של היות הפמיניזם הדתי עובדה מוגמרת בחברה הדתית , גם בקרב אלה המתנגדים לו . מתוך כך נוצרת אפשרות לבחינה רטרוספקטיבית של השפעת דרכי המחשבה והפעולה שלו על תחומים שונים , גם אם מוגבלים , בחברה הדתית . סיגל אחיטוב בודקת את תודעתן המגדרית של גננות דתיות ; נחמה וייסלר–פרידמן בודקת את יחסם של זוגות צעירים לחתימה על הסכמי קדם נישואין ; אפרת רחלי מאירי בוחנת בהיבט משפטי את שאלת טובת הילד וטובת האם היחידנית ; ונורית יעקבס ינון בוחנת דרך מצלמת הקולנוע את מקומן של אמהות צעירות בטקס ברית המילה של בניהן . ואולם , מהפכה של ממש בדיון הפמיניסטי הדתי , שהיא פועל יוצא הן של הביטחון העצמי הן של היות הפמיניזם הדתי עובדה מוגמרת , באה לידי ביטוי במאמרי החלק השני של הספר , העוסק באומץ ובגלוי בתחום הלא פשוט של יחס לגוף ולנשיות בחברה הדתית בכלל ובקרב נשים דתיות בפרט . התפרצות השיח בתחום זה בשנים האחרונות , היא בוודאי בהשפעת העיסוק הפמיניסטי בנושא מזה למעלה מדור בעולם ובארץ ( כמו למשל בספר המהפכני ‘ גופנו , עצמנו' שיצא בשנת , ( 1971 אלא שהדיון מקבל כעת מאפיינים ייחודיים הנובעים מערכי הצניעות וההפרדה בין המינים הנהוגים בחברה הדתית . הכותבות עוסקות באספקטים שונים וחשובים של הנושא - תרצה מיטשם מצביעה על נקודת המבט הגברית המוטעית של הפוסקים ביחס לגירוי מיני של נשים ; נעמי מרמון גרומט ומיכל פרינס מעלות את הקושי של נשים נשואות צעירות להתחבר לגופן ולמיניותן ; טלי רוזנבאום מצביעה על הקושי לטפל בבעיות מיניות של זוגות דתיים מול סמכות רבנית ואיסורים הלכתיים , ותניה צ'יפמן נוגעת בנושא הכאוב של התמודדות נפגעות תקיפה מינית עם הלכות אישות . להבנתי , כל המגמות הללו מצביעות על שני תהליכים מרכזיים המאפיינים את הפמיניזם האורתודוקסי כיום , אשר משתקפים במאמרי הקובץ שלפנינו : תהליך אחד הוא העמקת ההסתכלות פנימה של האשה אל גופה , אל רוחניותה ואל יכולותיה , שנעשה במקביל למאבק הוותיק לשוויון בחברה ובעולם הדתי . אמנם המאבק לשוויון לא תם , ויש לו עוד דרך ארוכה , אך הפמיניסטיות הדתיות מודעות כיום יותר ויותר לצורך לבסס את זהותן כנשים המודעות לעצמן . לא די בהשגת השוויון החברתי החוקי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help