sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נעשו חלק מן האימפריה הרוסית רק במאה השמונה עשרה , ואשר כמה מהן עברו מן העולם שנים רבות לפני שדרכה באותם חבלי ארץ רגלו של חייל רוסי , הוא פרק מיוחד , אך לא יוצא דופן , בהיסטוריוגרפיה היהודית . קיימים מקרים אחרים שבהם מעבר של חבל ארץ משלטון אחד לשלטון אחר הוליד כתיבה מחדש של תולדות היהודים בהתאם לתמורות הגאופוליטיות . מאז החלו להיכתב בעת החדשה היסטוריות 'לאומיות , ' שהסיפר שלהן נשזר סביב ציר גאו פוליטי , חברו גם היסטוריונים יהודים לאחת ההיסטוריות הללו והחלו להוציא מתחת ידיהם גרסאות יהודיות מקבילות - צרפתיות , אנגליות , גרמניות , פולניות ועוד . היסטוריות יהודיות אלו - היסטוריות 'עם מקף : ' תולדות היהודים ב ..., או תולדות יהודי - ... התמודדו עם שאלות קשות של זהות , ייחוד , מעמד חוקי ובעיקר לגיטימציה . היהודים נושאי המחקר ההיסטורי היו אמורים להיות חלק מן ה'אומה , ' על פי אחת מהגדרותיה במאה התשע עשרה , אך בה בעת נתפסו כמיוחדים וכבעלי זיקה לקהילות של בגי דתם שמעבר לגבול . ההיסטוריונים היהודים שביקשו ליצור סיפור משותף למדינה ולקבוצה האתנית המיוחדת שלהם טענו לקדמותן של קהילות ישראל בארצות מושבן והבליטו גילויים של נאמנות , תרומה לטובת הכלל וזיקה לתרבות השלטת ( במקרים רבים הייתה זו התרבות האימפריאלית . ( בשל המורכבות האתנית של הסביבות שבהן נמצאו קהילות היהודים , לעתים קרובות היו שאלות הנאמנות , התרומה והזיקה התרבותית טעונות משמעויות פוליטיות רגישות ביותר . זיקה למדינה מסוימת והזדהות עם עברה היו עשויות לגרור ( כפי שאכן אירע לא פעם במאות התשע עשרה והעשרים ) את האשמתם של היהודים בהיותם סוכנים של האימפריה ( הרוסית , האוסטרו הונגרית או הגרמנית . ( משהתפוררו האימפריות הרב לאומיות בשלהי מלחמת העולם הראשונה , ועל חורבותיהן קמו המדינות הלאומיות החדשות , נדחקו המגמות הרב תרבותיות רבות הפנים מפני אחת הגרסאות הלאומיות , ובכללן גרסתה של הלאומיות היהודית ( שאף היא לא הייתה יחידה או אחידה ) - או שהוחלפו בגרסה אימפריאלית מסוג חדש : ההיסטוריוגרפיה היהודית בגלגולה הסובייטי . לעתים הגרסאות ההיסטוריות השונות של תולדות היהודים במחוזות מסוימים חפפו אחת את האחרת , משום שבמהלך הדורות הקהילות היהודיות במרכז אירופה ובמזרחה הועברו משלטון מלכות אחת לשלטונה של מלכות אחרת . יתרה מזאת , היסטוריונים יהודים אשר כתבו את תולדות היהודים במזרח אירופה בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה היו יכולים להשתייך לתחום התרבות האימפריאלית הרוסית ; להיות בני בית בתרבות הפולנית ; ליטול חלק פעיל במרחב היצירה התרבותית בלשון הגרמנית ובה בעת לפרסם בכתבי עת עבריים ובעיתונות בלשון יידיש . אחרי מלחמת העולם הראשונה נוספו חלופות לאקולטורציה , והן הולידו גם היםטוריוגרפיות יהודיות בהקשרן של אומות שזכו לעצמאות מדינית , או לפחות להכרה פוליטית בתרבותן הלאומית . חוקרי תולדות היהודים במזרח אירופה היו , רובם ככולם ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help