sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

איתותים ולהפצת הוראות כוזבות ; שלושה קצינים האחראים לשתילת הונאות ; שבעה זוגות “ אוזניים ועיניים “ שתפקידם להבחין בשינויים ולבחון את הקצינים ; ארבעה קצינים האחראים לפרסומו של הצבא ולהחלשת רוחו של האויב ; שמונה קצינים משוטטים שתפקידם לאתר מופקרות של האויב , לטפלל את רגשותיו ולבחון מחשבותיו ; שני קצינים נועדו להפיץ דיבה , השמצות וכזבים ולזמן שדים ורוחות שיבלבלו דעתם של אנשי האויב . מספרם הגדול של קציני המטה הכללי שעסקו בהטעיות , דיסאינפורמציה , ומעקב מתוך 72 קציני המטה , מצביע על החשיבות הרבה שיוחסה להם . הפעלת מרגלים לפי סון טסו ספרו של סון טסו , “ חכמת המלחמה , “ שנכתב סביב שנת 500 לפנה “ ס , נחשב לחיבור הצבאי הגדול ביותר של הסינים וליחו לא נס עד ימינו . הפרק האחרון בספר , שלו חשיבות עליונה , עוסק בשימוש במרגלים . גם היסטוריונים במערב הכירו באפיון שנתן סון טסו למרגלים על פי יעדיהם ושיטות הפעולה שלהם . על פי הפרק האמור , נעשה שימוש בחמישה סוגי מרגלים : מרגלים שבמקום ; מרגלים מבפנים ; מרגלים שעברו ; מרגלים שהופקרו ; מרגלים ששרדו . החזקת מרגלים שבמקום פירושה הסתייעות בתושבי המחוז ; מרגלים מבפנים - שימוש בפקידי האויב ; הכוונה במרגלים שעברו היא תפיסת מרגלי האויב ושימוש בהם ; החזקת מרגלים שהופקרו - עשיית דברים בגלוי לשם אחיזת עיניים , והודעה למרגלינו כדי שימסרו עליהם למרגלי האויב ; מרגלים ששרדו היו אלה שחזרו והביאו ידיעות ממחנה האויב . חיבורים נוספים פיתחו את נושא הפעלת הסוכנים . חיבור מאוחר יחסית מוסיף תובנות לגבי עצם ההפעלה ולגבי הערכה השוואתית של תוצרתם : כשמופעלים מרגלים מהסוגים שנמנו לעיל , יש לאסוף את כל המידע ולבדוק קיומם של קווי דמיון בין הדיווחים . רק כך ניתן להגיע לאמת . חשוב שיהיה מידור של המרגלים כדי להימנע מהשוואת ממצאים שתטעה את מפעיליהם . במיוחד חשובה השוואת דיווחים במקרים של סוכנים כפולים , על מנת לוודא שאינם כפולים ומכופלים - שאינם מחדירים מידע כוזב בהתחזותם כמי שאימצו נאמנות חדשה . יש לתחקר את הסוכנים בפרטי פרטים ולעקוב בקפידה אחר אמינותם . כמובן שיש להפעילם בנדיבות יתרה ולדרבן אותם על ידי תגמולים נאים . אבני הבניין של הריגול הסיני הסתרה והטעיה - ההונאה היא מאפיין בולט בחשיבה הצבאית הסינית , וכדברי סון טסו : “ לוחמה היא אמנות ההונאה . “ התחבולות שננקטו בתקופה ההיא הביאו להגברת התחכום של התצפית מרחוק , הסיורים וכמובן הפעלת מרגלים . לעתים ננקטו אמצעי נגד לתצפיות במגמה הפוכה דווקא להסתרת הכוח , קרי : יצירת מצג של כוח גדול משהיה באמת . דוגמה לכך ארעה ב-555 לפנה “ ס , כששליט צ’י יצא לצפות מרחוק בצבא צ’ין , אולם הצ’ינים הקימו מוצבים במרחבי השטח , השתמשו בדגלים חטיבתיים בשטחים שבהם לא ניתן היה להציב כוחות , איישו חלק ממרכבותיהם בלוחמים מדומים ( כמו דחלילים ) והמרכבות גררו אחריהן שיחים והעלו אבק . כששליט צ’י ראה כל זאת - הוא נבהל מעוצמת הצבא שמולו , ונטש את שדה הקרב . סיפור שהתרחש כשלוש מאות שנה מאוחר יותר השפיע על השימוש במדורות בישול . צבאו העצום של פנג צ’ואן רדף אחרי סון פין , שהחליט ליצור מצג של פחד בקרב צבאו . הוא נסוג בחיפזון ומדי לילה הפחית את מספר מדורות הבישול , ששימשו את יריבו להעריך את גודל הכוחות . פנג צ’ואן הסיק שכוחות סון פיין הידלדלו וכך הפכו לטרף קל . לפיכך הסתער ללא כוחות מספקים וצבאו נטבח . התנקשויות - אלה נעשו בדרך כלל באמצעות רעל , דקירה או התנפלות אלימה של מספר קושרים . המדינות השתמשו לרוב באלימות מהירה , אולי בשל הדרמטיות שבכך . בעוד תככי חצר , שתכופות היו קשורים בנשים ובירושת הכס , כללו מכלול רעלים שהוכנסו למאכלים מתובלים היטב או למשקאות חמים והוגשו לקורבנות . רעלים היו בהישג יד וידיעת עשבי המרפא היתה נחלת רבים , ולכן קשה היה למנוע ניסיונות הרעלה . לפיכך ההיסטוריה הסינית מתעדת מאות רציחות ומיתות של טועמים ושל כלבים חסרי ישע , שהורעלו במאבק ההישרדות . לעתים הופעלו אמצעים אמנותיים יותר , והקרבן אולץ להתאבד לאחר רקימת מזימות מורכבות והטלת האשמות שווא . אלה ניצלו היטב את חוסר הביטחון של השליט ואת המתח התמידי בין המשפחה המלכותית לשרי החצר . מודיעין צבאי - האיסוף אודות האויב כוון למצבו הפיזי , למיקומו , לענייני לוגיסטיקה , מורל , מפקדים , כוחות עזר , פריסת הכוחות וכמובן כוונות . מידע זה נאסף על ידי חוליות סיור , תצפיתנים וסוכנים חשאיים . לא מעטים הסיפורים אודות שליטים או מצביאים שחדרו במסווה לארצות אויב כדי להתרשם מהשטח ומונשאי עניין אחרים . לעתים , לצורך השלמת מידע טקטי טרם קרב , ננקטו אמצעים אקטיביים לבחינת האויב , איתור נקודות תורפה במערכי ההגנה שלו ובחינת דפוסי תגובה אפשריים של מפקדיו . זאת באמצעות כוח סיור או יחידת פרשים שלעתים אף ביצעו תקיפה מהירה ונסיגה . בסוף תקופת האביב והסתיו היתה שיטה זו מרכיב חיוני בהכנות הצבאיות . עוד רבות ניתן לכתוב בנושא על היבטיו השונים , שכן גם אם ישויות מדיניות אחרות עסקו במודיעין ובפעילות חשאית למיניה לא פחות מסין , אין כמוה לעסוק בכך בכתבים הצבאיים , בספרי היסטוריה ובספרות העממית . ככל הידוע , לא פחתה פעילות זו עד ימינו , גם אם הדגש עבר לסייבר ולהתעניינות בסודות מסחריים ובפיתוחים תעשייתיים . › ביבליוגרפיה : סון טסו , חכמת המלחמה , צה “ ל , הוצ’ “ מערכות , “ משרד הביטחון , 1996 אינטרנט - ויקיפדיה T . Crowdy , The Enemy Within , Oxford / N . Y ., 2008 , pp . 19-20 R . Deacon , The Chinese Secret Service , London , 1989 , pp . 7-32 , R . D . Sawyer , The Tao of Spycraft , Boulder Colorado / U . K ,. Oxford , 1998 הערות : Hsing . 1 –לנוע או לבצע פעולה כלשהי ; Jen -אדם . 2 יש המטילים ספק באמיתות הסיפור אך דורות רבים למדו והכירו את הסיפור כפי שהוא . . 3 פעילויות ניבוי וחיזוי המשיכו להתקיים לכל אורך ההיסטוריה הסינית ו “ ספר השינויים “ ( שמאו טסה טונג הזכירו לא אחת ) אף הגיע למערב וזכה להערכה רבה . . 4 הסיפור של שועלי שמשון והבערת שדות הפלישתים מוכר וידוע . גם חניבעל נקט שיטה דומה כשנכלא בעמק צר שהמעבר ממנו היה בידי המצביא הרומאי פאביוס . עם לילה קשר אגודות זרדים לקרניהם של כאלפיים שוורים , הבעיר בהם אש ושילח את הבהמות המבוהלות כלפי צבא האויב . הרומאים כה נבהלו מהאורות הנעים עד שנסוגו וחניבעל עבר לבטח במצרי ההרים . סיפור זה התרחש כ 60 - שנה לאחר סיפור טיאן טן . . 5 סון טסו , חכמת המלחמה , הוצאת “ מערכות “ ומשרד הבטחון , , 1996 עמ’ 76 ואילך . 6 אחת הפרשנויות היא עשיית דברים להטעיית מרגלינו אנו כך שיחשבו שדברים אלו נתגלו להם בהיסח הדעת . לכשיתפסו מרגלים אלו בתוך מערכות האויב הם ימסרו דיווח כוזב לחלוטין , האויב ינקוט אמצעים בהתאם לכך וכשבסופו של דבר יגלה התרמית יוצאו המרגלים להורג- שם , עמ’ 78 בהערת שוליים . . 7 ראו פעילות זהה של יוליוס קיסר והשימוש שעשה בפרשים וביחידות סיור , לרבות התגרות באויב כדי לבחון את כוחו וכן לבנות את ביטחון אנשיו : “ ריגול ומודיעין ברומא העתיקה , “ מבט מל , 64 "ם אוקטובר , 2012 מעמ’ . 34

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help