sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

אינה אלא לשם התכלית שבסופו של הפסוק : " וצו את יהושע וחזקהו ואמצהו כי הוא יעבור לפני העם הזה והוא ינחיל אותם את הארץ אשר תראה . " ... מדוע כה חשובה היתה למשה ה"ראייה ? " מדוע היה צריך להביט לכל רוחות השמיים , הלא המבט "קדמה" – מזרחה , לאחור - לא היה מחדש לו דבר , שכן הוא יכול היה לראות את הדרך שכבר עבר בדרכו לערבות מואב ? מה הקשר בין הראייה מפסגת הר נבו של הארץ המובטחת ובין הציווי ליהושע לחזקו ולאמצו ? ערב הכניסה לארץ , משה חש כי תפקידו טרם הסתיים . הוא מודע היטב לחטא הסיירים - מרגלים , ש 40 - שנה קודם לכן הביאו לו ולעם מידע חלקי ומעוות . הוא מבין היטב עד כמה יכולה להיות הרסנית תמונה מודיעינית חלקית , ומה נורא המחיר שישלם עבורה עם שלם שבגינה גורלו נחרץ לבכייה של דורות "ויבכו העם בלילה ההוא . " משה חושש מחזרה על אותן שגיאות גם בדור הנוכחי שגדל במדבר . לכן מבקש הוא "לראות" את הדרך שבה יובל העם לקרב ולנחלה , ואגב כך מלמד את עמו ואת תלמידו הנאמן יהושע שלושה לקחים חשובים בשימוש נכון וראוי במידע המודיעיני הנאסף . הוא למד היטב את ה"שיעור" והפעם מבקש ללמוד לא תמונה חלקית של הארץ , אלא תמונה שלמה אחת , אחודה וכוללת . הוא מבקש להבטיח כי מה שאירע עם המרגלים לא ישוב עוד לעולם . משה הוא ששלח את המרגלים בציר כדי לבדוק את אזור החדירה של בני ישראל אל הארץ . המידע שנתן לסייריו היה : " עלו זה בנגב ועליתם את ההר . " הסיירים מגיעים " עד חברון" , ממשיכים לנחל אשכול וחוזרים לקדש ברנע . הם לא רואים את "כל הארץ , " אלא רק חלק ממנה . מחלק זה הם מסיקים מסקנות מוטעות . כדי למנוע זאת , מבקש משה רבנו לשוב ולראות , את הארץ אבל הפעם לא רק את אזור הכניסה לארץ , אלא את כולה . את כל אותם נופים שסייריו לא הספיקו לראות – מחציתה השנייה והצפונית של הארץ המובטחת , החל מ"ההר הטוב הזה" ועד ללבנון הרחוקה בצפון . משה מלמד אגב כך את עמו לקח חשוב : תמונת מודיעין חלקית יוצרת לעיתים רושם מוטעה לחלוטין , ולעולם אין היא חלופה לתמונה מלאה . על תמונה כזו לכלול את מלוא הזירה , אפילו מידע הנראה לכאורה מובן מאליו . לכן מצווה אותו יוצרו לשאת את עיניו ולראות לא רק את הארץ המובטחת מפסגת הר נבו , אלא להביט גם לאחור כדי לאבטח את ערפו מפני התקפה של אויב שמסתתר . היכולת לשגות כתוצאה מתמונת מודיעין חלקית מוכפלת כשאת המידע מעביר גורם המעוות אותו . מכאן מגיע הלקח השני - חובתו של הקברניט שלא להסתפק בקבלת לקט מודיעיני , אלא להיחשף לחומר הגלם הנאסף . לראות את המידע שיעצב את החלטותיו בעיניו שלו , כדי ללמוד ולהסיק לגבי הצעדים הבאים . רבי חיים בן עטר ( 1743-1696 ) מפרש בכמה דרכים , רוחניות או מיסטיות ברובן , את רצונו של משה להיכנס לארץ , ומדגיש שכל כוונתו היא להשתתף בכיבושה : "לזה אמר אעברה , לא להשתקע רק אעברה ברגלי , וכשיגיע הזמן שיאמר לו ה' קרבו ימיך למות יבוא אל המקום אשר יאמר ה' אליו . " .. הוא אינו מסתפק בכך , ומסביר מדוע בניגוד לרושם הראשוני , נעשה למשה נס שיכול היה למלא את משאלתו . הבורא העניק לו את היכולת " לראות" שלא כדרך הטבע את הזירה כולה , במו עיניו הזקנות . משה לומד כי אין תחליף לחשיפה ישירה של המנהיג לחומר המודיעיני שנאסף . משה יכול היה לראות את התמונה כולה בצלילות , אולי כסוג של תשובה ותיקון לחטא המרגלים 40 שנה קודם לכן : " וראה בעיניך , הוצרך לאמר תיבת "בעיניך , " ומה גם שאמר בסמוך שא עיניך , נתכוון לאמר לו שמה ששאל לראות על ידי הליכתו לארץ כאמרו אעברה נא ואראה יעשה לו ה' נס ויראה באמצעות עיניו בלבד ללא הליכה , כל מה ששאל לראות אחרי שיעבור , והוא דבר שאין עין הזולת תוכל לראות , והוא מה שדקדק במאמר עיניך בכינוי . " הרב בן עטר מתאר בדרך צבעונית מאוד , 250 שנה ויותר לפני תמונות הלוויין והצילומים התרמיים , את הדרך שבה קיבל משה את המודיעין החזותי שהיה כנראה הטוב ביותר שניתן אי פעם למנהיג : "עוד ירצה , לפי שיימצאו חכמות שיקריבו הרחוק על ידי דבר אמצעי שמשימין אותו בין עיניהם למול המקומות הרחוקים ויראם כאילו הם לפניו , ולשלול דבר זה אמר ה' אליו וראה בעיניך – ממש , פירוש בלא אמצעות דבר אחר . " ... הלקח השלישי , הוא "העברת הלפיד" ליהושע . " חזקהו ואמצהו" הפעם אינו רק במישור הרוחני או המוראלי בלבד , אלא הוא קשור קשר הדוק לצורך של יהושע לקבל ממשה חפיפה מאורגנת ומסודרת של כל החומר שאסף , ובייחוד סקירת המודיעין המושלמת שניתנה לו מעל פסגת הר נבו . משה מעניק ליהושע לא רק את ברכת הדרך , אלא גם את רציפות המידע . שלושת הלקחים - הצורך בתמונה כוללת , חשיפת הקברניט לחומר המודיעיני הגולמי ושימור הידע - עתידים לאורך ההיסטוריה לגרום לכשלים ולאסונות במערכות מודיעין . לעתים די בהתעלמות מאחד מהם להביא לאסון . להלן שתי דוגמאות להצלחה או לכישלון של כל אחת מהעצות . לא להעיר את הרמטכ"ל המיקום : חדר פענוח הצפנים ביחידה 848 ( לימים , , ( 8200 יחידת ההתרעה המרכזית של צה"ל , תל אביב . המועד : סביבות השעה , 17 : 00 יום חמישי , 4 באוקטובר , 1973 ח' אלול תשל"ד , קצת יותר מ 24 - שעות לפני כניסת יום הכיפורים , 45 שעות בטרם תפתח האש בסיני וברמת הגולן . לו היה מנוצל כפי שאמור היה , פרק הזמן הזה היה מאפשר את גיוסו המיידי של מערך המילואים וקרוב לוודאי מפחית מאוד את עוצמת הפגיעה בצה"ל ואת היקף האבידות . בשעה זו מסיים סא"ל ראובן ירדור , בכיר מפענחי הצפנים של היחידה , לפענח ידיעה שהגיע אל שולחנו זמן קצר קודם לכן . בידיעה , המגיעה ממקור מהימן , נמסר שהתרגיל כביכול של הצבא המצרי הוא כיסוי למלחמה שתפרוץ בשתי חזיתות . ירדור מוסר מיידית את הידיעה למפקד היחידה , תא"ל יואל בן פורת , המעביר אותה סביב השעה 17 : 15 לראש מדור המחקר . תורן חטיבת המחקר , רס"ן אילן תהילה , מעבד את המידע להפצה מיידית לכל הצרכנים בקהיליית המודיעין . לכאורה , בשלב זה היה צורך לצרף את פיסת המידע על התרגיל שיהפוך למלחמה , ולחבר אותה למידע שכבר היה קיים על ריכוזי כוחות מצריים וסוריים במערך התקפי בשתי החזיתות - כדי להבין שמלחמה עומדת בפתח . אלא שלא כך התפתחו הדברים . ערב הכניסה לארץ , משה חש כי תפקידו טרם הסתיים . הוא מודע היטב לחטא הסיירים - מרגלים , ש 40 - שנה קודם לכן הביאו לו ולעם מידע חלקי ומעוות . הוא מבין היטב עד כמה יכולה להיות הרסנית תמונה מודיעינית חלקית ומה נורא המחיר שישלם עבורה עם שלם בסופו של דבר הסיק בן פורת את המסקנה הבלתי נמנעת , שהופכת את שיעוריו של משה לאקטואליים מאוד : " למנוע מהרמטכ"ל מידע רק משום שאין הוא הולם את הדוגמה של סבירות נמוכה , זה אינו מודיעין וזו איננה אחריות ... כאשר המודיעין מעלים מעיני הרמטכ"ל מידע חיוני כשהאויב בשער , פירוש הדבר אי מילוי פקודה בנסיבות מחמירות וחוסר אחריות משווע"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help