sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

האסלאם הסוני : סדר במסדרים אלברט סודאי | מזרחן , מוותיקי החוקרים באמ"ן תנועות משנה ייחודיות צמחו באסלאם תוך סטייה קלה מפרשנויות ארבעת עמודי התוך של האסלאם הסוני . הצופים ( סופים ) מהווים זרם מיסטי באסלאם המתחלק למסדרים ( טריקות ) רבים . הצופים , שמונים כיום מיליונים , מתמקדים לרוב באסיה ובאפריקה , רובם מקרב הסונים ואחדים קרובים יותר לשיעים . ראשית הצופים בהתנגדותם לחיי המותרות של משטרי הח'ליפים של בית אומיה ובית עבאס . שמם של הצופים נגזר ממלבושם של הצופים הראשונים , שהיה עשוי צמר ( צוף בערבית , ( כדי להבדילם מחיי הזוהר של השלטונות האומיים והעבאסים . חלק מהצופים דוחים את העיקרון הסוני שלפיו מוחמד הוא אחרון הנביאים . לטענתם מוחמד ממשיך להנחות את המוסלמים באמצעות מורי הלכה קדושים . כמו כן הם גורסים כי הדרך הנכונה היא בכניעה לאללה באהבה . ישנו הבדל מהותי בין הצופים לשני הפלגים המוסלמים הגדולים : הצופים מאמינים שהאל שרוי בכל חי ( אדם / חיה ) וצמח , וכי הוא שופט את המאמינים לשבט או לחסד , לגיהינום או לגן עדן . שאיפתם היא להגיע לאחדות עם האל באמצעות 'ג"יהאד נפסי , " מעין מאבק עצמי פנימי , ולדעתם הג'יהאד אינו בהכרח מאבק אלים ולחימה . מתחילה הגיעו הצופים להתנגשות רעיונית ולעתים אלימה עם הממסדים האורתודוכסיים . בתקופה העות'ומנית הם זכו לעדנה וקיבלו היתר להפצת רעיונותיהם ברחבי האימפריה . רוב המסדרים הצופים נקראים על שם מורה ההלכה של כל אחד מהם " ) וולי" - קדוש , צדיק , ( ונוהגים לעלות לרגל לקברי הקדושים . נעשו ונעשים עד היום ניסיונות רבים ליצור מועצה עליונה לכל המסדרים . אמונותיהם הייחודיות של הצופים לא מרחיקות אותם ממאבקים אלימים בין מוסלמים לאחרים . חלק מהמסדרים , שבראשם שיח'ים , סייעו למרידות ולכיבושים אסלאמיים . בראייה אסלאמית מעלתם הגדולה היא בהרחבת שטח האסלאם באסיה ובאפריקה . המסדרים הצופיים הגדולים והחשובים : מסדר אל-קאדרי ייחודו של אל - קאדריה , הנפוץ בכל רחבי העולם המוסלמי , הוא בהיותו יותר מיליטנטי באשר להפצת האסלאם . אנשי המסדר תמכו במרד עבד אל - קאדר אל ג' - זאירי באלג'יריה ונלוו לצבאות האסלאם להרחבת שטחו . למסדר נוכחות קטנה בנצרת , ומנהיג הסניף שלו טוען להתנכלויות מצד הסלפים במימון סעודי . המסדר הנקשבנדי למרות מאפייניו הצופיים , המסדר נוקט בגישות לוחמניות ועמד מאחורי תנועות ג'יהאד מוסלמיות נגד כופרים ברוסיה , בסין ובאינדונזיה . המסדר נפוץ בטורקיה ומנהיגו , התומך במעורבות פוליטית , הוא חבר מפלגת השלטון במדינה . המסדר הסנוסי מסדר זה נוסד במכה ב , 1837 - בתקופה הווהאבית . כשאר הצופים , הסנוסים מאמינים באחדות הקיום . אנשי המסדר שלטו בלוב עד ההפיכה של מועמר קדאפי ב . 1969 - גם הסנוסים מגלים תוקפנות והם תמכו במרד באלג'יריה , במוסלמים בפיליפינים ובפלסטינים . הסנוסים נטלו חלק בהפצת האסלאם באפריקה ובעיקר בניגריה . מייסד המסדר , מוחמד אלסנוס ( 1859 1791– ) הטיף לחזרה לאסלאם הטהור . הבקטשיה מסדר קרוב לשיעה התרי עשרית , הגורסת כי 12 אימאמים הם יורשיו של מוחמד . אנשי המסדר מכירים בעלי בן אבי טאלב כאימאם הראשון . המסדר נוסד על ידי חאג' בקטש ולי במאה ה 13 - ומשלב עקרונות שיעים וצופיים . אנשי המסדר מצויים כיום בטורקיה , אלבניה וקוסובו . למסדר סממנים נוצריים כגון וידוי בפני ראש המסדר , מנהיג רוחני שכינויו "באבא . " וכמו כן ישנו עיקרון שלפיו חבר המסדר חייב לחצות ארבעה שערים : השריעה , הטריקה ( הזרם הרוחני , ( המערפה ( הידע ) ואל - חקיקה ( האמת / המציאות . ( למסדר , ששם דגש על אחדות הקיום , היה תפקיד מכריע בהתאסלמות ביוון , באלבניה ובבולגריה . הבקטשיה הכריזו על התנתקותם מהאסלאם הסוני אך לא כזרם שיעי . הצופים במזרח התיכון מסדרים צופיים פועלים בכל ארצות המזרח התיכון . במצרים קיימים צופים מאז ראשיתם , שם שגשגו בתקופה העות'ומאנית . מחמד עלי , ששלט במצרים במאה ה , 19 - התיר הקמת מועצה עליונה של המסדרים הצופים . מספרם של הצופים במצרים אינו ידוע , וכנראה שהוא מונה מיליונים . כיום שוררת איבה בין ה"אחים המוסלמים" לבין הצופים , שהגיעה עד כדי הרס של מקדשים צופיים . נשיא מצרים הנוכחי , עבד אל - פתאח א - סיסי , מנסה להיעזר בצופים כמשקל נגד ליריביו האחים המוסלמים . בישראל אין מידע מדויק על מספר הצופים במדינה אך הוא מוערך באלפים רבים . המסדרים המוכרים בישראל הם השאזלים , הקאדרים והנקשבנדים . אחת הגרסאות קובעת כי ראשית הצופיות בישראל החלה ברמלה . › צופים מחוללים באיסטנבול . מלבושם של הצופים הראשונים היה עשוי צמר כדי להבדילם מחיי הזוהר של הח'ליפות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help