sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תולדות חייו של אברהם יגל יגל נולד בעיירה הקטנה מונסליצ ( Monselice ) 'ה השוכנת מדרום לפדובה ( Padova ) ומצפון לרוויגו ( goRovi ) שבתחום הטךה פירמה ; Terra Firme ) שטח שלטונה של ונציה ביבשת איטליה " . ( על כך אנו לומדים מנוהגו לחתום את שמו : "אברהם בן חנניה יגל ממשפחת גליקו שבמונסליצ . " 'ה מלבד ששם משפחתו המקורי היה גליקו , כמעט שאין אנו יודעים דבר על אביו או על מוצאו המשפחתי . הוא נטל לעצמו את השם 'אברהם יגל' מתוך תפילת מנחה של שבת . אין אנו יודעים דבר על ילדותו של יגל ונעוריו במונםליצ'ה . נראה שבראשית שנות ה 70 של המאה ה 16 הגיע יגל עם אביו ועם לפחות אחד מאחיו ללוצךה ( Luzzara ) הסמוכה למנטובה . בחיבור מקוטע מאותה עת מזכיר יגל את אביו כאדם שעודו חי . ואולם בחיבורו 9 תמונה כללית של בנקאות ההלוואות היהודית באיטליה מצויה בסקירות שצוינו בהערה הקודמת , וכן אצל : . 1 .. Poliakov , Les ieriBanch Juifs el le Saint Siege du XUf au XVI f siecle ( Paris , 1965 ) על אותה בנקאות באיזור מנטובה , שבו פעל יגל , ראה : ש ' סימונסון , תולדות היהודים בדוכסות מנטובה , ) א-ב ירושלים , תשכ-ג"תשכ , ( ה " ובמיוחד כרך א . 10 לתיאור מפורט יותר של חיי יגל ראה : D . B . Ruderman , Kabbalah , Magic and Science : The Cultural Universe of a Sixteenth Century Jewish Physician ( Cambridge , Mass . and . London , 1988 ) , chaps . 2-1 התיאור הקצר כאן קחנל משם . 11 על האוכלוסייה היהודית באיזור ההוא ראה : C . Roth , Historyof the Jewsof Venice ( Philadelphia , . 1930 ) , apch . 8 בשני מקומות מגלה יגל את תאריך לידתו : 1553 - הראשון במכתב משנת , 1613 ביום הולדתו השישים , והשני במכתב משנת 1623 לחנניה ריאטי , הנמצא בספרו 'בת רבים , ' סז , דף קו ע א- " קח ע " ב ; קעד ע " א . 12 על משפחת גליקו באיטליה ראה עדותו המעניינת של שלמה גרציאנו , המובאת בשם מרדכי ראטו , ולפיה היא היתה אחת מארבע המשפחות שהוגלו מירושלים עם חורבן בית שני . ראה : אריק זימר , 'ידיעות ביוגרפיות על יהודי איטליה מעטו של אברהם גראציאנו , ' קרית ספר , מט ( תשל , ( ד '' עמ י . 442 13 בת רבים , דף קצה ע . ב " מספרם של הלווים מקרב העירוניים העניים , שהסיכון במתן הלוואות להם היה רב יותר והרווחים מהם - צנועים יותר . בעקבות ההגבלות המחריפות על המלווים היהודים , הלחצים הבלתי פוסקים להוריד את שיעורי הריבית והסיכונים הבלתי נמנעים שבהחזרת שוויה המלא של ההלוואה , נפגעו מאוד פעולותיהם הבנקאיות של היהודים . כמה בנקים נאלצו להתחסל ואחרים ניהלו תחרות עזה על הרווחים שנותרו . עולמו הרוחני של אברהם יגל , פעילותו כרופא והישגיו כהוגה דעות דתי וכמחבר ספרי בדיון ומדע צמחו איפוא על רקע שקיעת מעמדן של קהילות איטליה והידלדלות מקורות פרנסתם . יתרה מזו ; מצבו החומרי של אברהם יגל עצמו היה רופף אף יותר משל רובם של היהודים האחרים , ובעיקר , הוא הכיר מקרוב ובמלוא החריפות את טיבם ההפכפך של עסקי ההלוואות . בנקאים יהודים בולטים , שעסקו בהלוואת כספים ושהיו עשירים יחסית , נקרו תמיד על דרכו של יגל , אם כפטרונים של תחומי התעסקותו בעולם הרוח , אם כחולים שבהם טיפל כרופא , ואם כתומכים או כיריבים שלו בתקופה הקצרה והסוערת שבה הוא עצמו שלח יד בעסקי בנקאות .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help