sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בשנת 1578 בקירוב ישב אברהם בן חנניה יגל בן ה 25 בתא אפל בבית הכלא העירוני במנטובה שבאיטליה , הוגה בלי מנוח בקורות אותו בחייו הקצרים . יגל היה ברוך כשרונות לימודיים וספרותיים יוצאים מן הכלל , אך מעולם לא עלה בידו להשתמש בהם . במקום שלוות הספרים , המחקר והעיון שכה השתוקק לה , ובמקום הביטחון החומרי הדרוש לאותה שלווה , היו חייו נתונים במהומה מוחלטת . כמה שנים לפני כן נאלצו יגל ומשפחתו לצאת את מקום הולדתם שבתחום ונציה ולהתיישב סמוך למנטובה בתקווה למצוא שם סביבה שלווה יותר , אך לפתע מת אבי המשפחה והוריש לבנו בית עבוט קטן , שיגל היה חסר ניסיון ועניין לנהלו . דומה היה , שכל החלטה שהחליט וכל שותפות שניסה ליצור הוסיפו לו עוד צרות וסבל . תחילה הגיע יגל להסדר , שלא כמקובל אז , עם שותפה ושמה רינה . אך התברר שהיתה רגזנית ובלתי מהימנה ביותר , וגרמה לו שיתרושש ושיהיה תלוי לחלוטין בכל גחמותיה ודרישותיה . יגל העלה עליו את חמתם של השלטונות ושל תושבי המקום בתיתו לרינה , שלא כחוק , מחסה בביתו בעת מגיפה . על כל אלה נוספה עוד רעה : יריבים , בני משפחת אלמג ' טי , ( iatiAlmag ) רדפו אותו בלי הרף , ולא נחה דעתם עד שאיבד את כל רכושו והושלך לבית הכלא . וכך ישב לו יגל מדוכדך ומתפלש ברחמים עצמיים , ובדידות קירותיו החשופים של תא כלאו , שהיה לו למקלט , לא הקלה עליו . אך לפתע הופיעה בחלומו נשמתו של אביו והעניקה לו תנחומים ועצה , ואף הרפתקה מרטיטה בדמות מסע שמימי , אשר בו עתיד היה לפגוש נשמות אחרות , נשמה נשמה וסיפור קורותיה , והן עתידות לאלף אותו בינה באשר למטרתם העליונה של החיים ובאשר לסודותיו הנשגבים של היקום האלוהי . כזאת היתה המציאות העגומה שתיאר יגל בצורה כה ציורית בחיבורו 'גיא חזיון ' ( על פי ישעיהו כב , א . ( באמצעות סיפור האירועים הללו קיווה יגל לפרוק מעליו את משא הנסיבות הלא נעימות של הקורות אותו זמן לא רב לפני כן , ולזכות בתגובה אוהדת של הקורא לגורלו העגום . בדרך זו העמיד יגל את הבימה לתסריט האומנותי של נס תשועתו - מסע החלום שבאמצעותו קיווה לרתק את קהל קוראיו בסיפורו מתחילתו עד סופו . בין שהתהפוכות שתיאר יגל אכן קרו לו בדיוק כפי שטען ובין שלא , ברור שהוא ביקש לנצל במלואו מוטיב ספרותי מקובל של שחרור הרוח מכבלי כלאה ( דהיינו , שחרור הנפש ממאסרה בגוף ) כדי להציג את סיפור קורותיו ואת המסר הדתי שלו ככל שדמיונו היוצר איפשר לו . בעשותו זאת חיבר יגל יצירה יחידה במינה בספרות היהודית בדורו ובדורות שקדמו לו . לקורא בן דורנו השאיר יגל סיפור משעשע ביותר , וכן צוהר שדרכו ניתן ללמוד על סוגיות אחדות בתחומי התרבות והחברה , שהעסיקו את יהודי איטליה בסוף המאה ה . 16

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help