sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שההלניזם בפרתיה אינו אלא העתקה חיצונית של תרבות שבאה בירושה מן התקופה הסלווקית , אך מכל מקום מעידה עירבוביה תרבותית זו על חוסר כיוון פוליטי ותרבותי מצד המלכים הפרתיים . הללו הראו כשרונות רק בריכוזי צבאות לקראת הכרעות גורליות , ואולם בין נצחון גדול אחד למשנהו יכלו לעבור עשרות שנים של תככים ומזימות מבפנים , ויצירת קואליציות פנים פרתיות על מנת להתגבר על נסיונות הדחה מעברים שונים . אופי פיאודלי מובהק זה , עם שהוא נוטה להחליש את הממלכה בכללה , הוא בחינת גורם מחזק ומלכד בנפרד של הקבוצות האתניות השונות שבתוך הממלכה . ולפי שהפיקוח מטעם המרכז על קבוצות אלה היה רופף למדי , יכלו השבטים לטפח אוטונומיה בתחומי חיים שונים , ובלבד שיכירו רשמית בעליונות השליט הפרתי . זאת ועוד . אם אמנם זכו קבוצות אלה להגיע למידה מסוימת של כוח מדיני וצבאי , הן גם יכלו להציע למלך את שירותיהם בנסיונותיו לדכא ואסאלים אחרים בעלי נטיות מרדניות . דומה שכאן טמון סוד הצלחתה של התפתחות הקהילה היהודית בבבל . השלטון הפיאודאלי שתיארנו איפשר ליהודי בבל לגבש ולחיות את חייהם על פי דפוסי חיים מיוחדים להם , עם התערבות מינימאלית מבחוץ . וכפי שתיארנו , במידה שהיהודים הגיעו לעמדת כוח כלשהי בגלל ליכודם , הרי שהמלכים הפרתיים היו מעוניינים לטפח ידידות עמהם תמורת תמיכה כפולה ? הן נגד האויב הרומי מבחוץ , והן במאבקים הפנימיים נגד סאטראפים ומושלים בעלי שאיפות מסוכנות . דוגמא מובהקת ליחס מיוחד זה תשמש אחת העדויות הבודדות ששרדו אצל יוספוס על תולדות יהודי בבל בתקופת הבית השני . בספר י"ח של קדמוניות ( 310—379 ) מובא סיפור על שני אחים יהודיים מנהרדעא , חסינאי וחנילאי , שהקימו מדינת שודדים בתוך בבל . * לאחר שגברו בקרב על הסאטראפ הבבלי המקומי , החליט המלך הפרתי ארטבן השלישי לקשור עמהם קשרי ידידות , "מפני שרצה להשתמש בגבורת האחים היהודים כ 5 רסן , כיוון שפחוותיו היו שרויות במרידה או ברוח של ערב מרידה , והוא התעתד לעלות עליהם . " מדינה יהודית זו נתקיימה חמש עשרה שנים בקירוב 20—35 ) לספירה , ( ועם נפילתה נפגעו אלפי יהודים בראקציה של בבליים ויוונים כאחד , ואילו רבים אחרים נאלצו לברוח למבצרי היהודים , נהרדעא ונציבין . מסיפור זה למדנו על מספרם הרב של יהודי בבל וריכוז הם בערים מסוימות , דבר שחוזר כמד , פעמים אצל יוספוס . הוא מדגיש , דרך משל , כי בגלל בטחונם של היהודים בנהרדעא ונציבין הפקידו שם את השקלים שנאספו לבית המקדש "והשתמשו בערים אלה כבבתי אוצר . מכאן , בהגיע הזמן , נשלחו והועלו המתנות לירושלים . " אף לומדים אנו מסיפור זה על הפוליטיקה הפנימית של מלכי פרתיה ויחסי הכוחות העדינים שבין הבבליים ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help