sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המלך פראטס הרביעי 38—2 ) לפנה"ס ) לאחר שצבא רומי ניסה לחדור לפרחיה מן הצפון , דרך מדי . לעיתים נתרכזה ההתעצמות שבין הממלכות סביב שטחים שמחוץ לאימפריה הפרתית , וכך הפכה שאלת ההגמוניה על ארמניה גורם למתיחות מתמדת . במאה השנייה לספירה שוב החלו הרומיים בסידרת פלישות לתוך ממלכת פרתיה גופה . בסוף ימיו הסתער הקיסר טריינוס ( 116 ) על מסופוטמיה , הצליח לכבשה במהירות ואף לחדור לבבל . עם הגיעו למפרץ הפרסי נתברר לו כי רוב האזורים הכבושים מרדו בו , כשהם מסתייעים סיוע לא מבוטל ביהודי הממלכה . הכובש אנוס היה לסגת ממרבית השטחים שכבש . שנה לאחר מכן , עם עליית הדריינוס לקיסרות , הוחזרו כל כיבושי טריינוס לפרחיה . בימי מרקוס אורליוס ( 162 ) שוב פלשו הרומיים . סלווקיה נכבשה ואילו מסופוטמיה הפכה לפרובינציה רומית . אותו זמן התחולל מאבק פנימי חריף בממלכה הארשקית , והדבר אף הקל על ספטימיוס סוורוס לחזק את מעמדה של רומי במסופוטמיה . ( 198 ) פלישה נוספת לתוך פרתיה תיכנן גם קרקלה , אלא שהלה נהרג בשנת . 217 הפרתים אף ניסו לצאת להתקפות נגד , ואולם אלה ימי גסיסתה של השושלת הארשקית , שכן נגד המלך ארטבן החמישי התמרדה משפחת נסיכים פרסיים . היא אף גברה עליו , ואלה מקימים ממלכה ודינאסטיה חדשה — ממלכת פרס הססאנית . עד כאן סקירת ההיסטוריה הפוליטית של הממלכה הפרתית . אולם יתכן כי ניתוח המיבנה הפנימי של הממלכה —עד כמר , שהדבר אפשרי —היה מיטיב להסביר כיצד נתאפשר לקהילה היהודית להתפתח בצורתה המיוחדת . הממלכה הפרתית נבדלת הן מקודמתה האכמנידית והן מיורשתה הססאנית בכך , שלמעשה לא היוותה מעולם אימפריה מאוחדת תחת שלטון מרכזי חזק , אלא איחוד רופף של מדינות ואסאליות , אשר נאמנותן למלך הפרתי לא תמיד עמדה במבחן . הסיבות לכך ודאי מרובות , החל ממוצאם ומאופיים של השבטים הפרתיים , הנוודים ביסודם , וכלה באפס יכולתם או באי רצונם להשתית את ממלכתם על יסודות העשויים ללכד אותה , כגון החדרת דת אחת ובלעדית באימפריה . אמנם , קיימת היתד . הכרה כלשהי באלים האיראניים העתיקים ואף טיפוח מסוים של דת זורואסטר , אלא שהפרתיים היו רחוקים מן ההתלהבות הדתית של האכמנידים , ועוד יותר מקנאותם של הססאנים . יתר על כן , כמשקל נגד לתרבות הפרסית עמדה לפני המלכים הפרתיים גם התרבות ההלניסטית , והחל ממיתרידטס הראשון נכלל הכינוי " פילהלן" = ) "אוהב יוונות ( " בשמותיהם של רוב המלכים לבית ארשק . יש הטוענים כי בהקימה את בירתה קטסיפון על הגדה המזרחית של החידקל , איפשרה הממלכה לשכנתה סלווקיה לשמור על אופיה ההלני . אמנם יש

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help