sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא ליהדות בבל יחוד משלה בין קהילות ישראל שבימי הבית השני . היא היתר . הקהילה הקדומה ביותר והקהילה הגדולה היחידה מחוץ לתחומי האימפריה הרומית . יחוד זה היו לו תוצאות לא במערך המדיני פוליטי בלבד , אלא גם בהתפתחות התרבותית והחברתית המיוחדת של יהדות בבל . שכן , היא גם שרויה מחוץ למעגל השפעתה הישירה של התרבות ההלניסטית רומית , השפעה הניכרת לא רק על שאר תפוצות ישראל כי אם גם על המרכז הלאומי בארץ ישראל . עמידה עצמאית זו איפשרה לה לגבש צורות חיים משלה . לא זו בלבד שבמרוצת השנים תופסת יהדות בבל על מוסדותיה את רסן ההנהגה היהודית העולמית , אלא היא אף מחדירה את תורתה לכל פינות העולם היהודי . התלמוד הבבלי עומד כאבן פינה לקביעת דפוסי חיים יהודיים לדורות . עיקר עניינו של חיבור זה הוא לסקור את מוסדותיה והתפתחותה של יהדות בבל התלמודית . אולם לסקירה כזאת יש להקדים תיאור קצר על אופין של הממלכות ששלטו בבבל , אשר בתחומיהן פרחה הקהילה היהודית . כמו שנראה , קבעו ממלכות פרתיה ופרס באורח בלתי אמצעי , אם כי כל אחת בדרכה המיוחדת , את אפשרויות התפתחותה של הקהילה היהודית . השפעות אלה ניכרות היטב גם מתור הספרות התלמודית . לאחר כיבוש יהודה בשנת 586 לפנה"ס הגיעו לראשונה יהודים מרובים לבבל . תוך זמן קצר הצליחו להשתלב בחיי הכלכלה הפוריים של ארץ הנהרות . אין לנו ידיעות ברורות על תולדות היהודים תחת שלטון פרס האכמנידית ( עד 331 לפנה , ( "ס ואף ידיעותינו על התקופה ההלניסטית סלווקית שלאחריה 323—140 ) לפנה"ס ) קטועות ומעטות מאד י . לענייננו חשוב במיוחד לעמוד על אופיה של ממלכת פרתיה , שכבשה וירשה את בית סלווקוס , שכן בימיה מתחילה הקהילה היהודית ליצור את הדפוסים שעתידים לשמש לה מאות בשנים , ואף יש בידינו לעקוב לראשונה — ולו במעט — אחר התפתחות זו . התקופה ה פ ר ת י ת את השושלת הפרתית יסד המלך ארשק הראשון בקירוב לשנת 248 לפנה"ס . תחילתה של הממלכה בחבל ארץ הקרוי פרתיה / Parthava ) מזרחה לים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help